Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Muziek of film
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

4 Resultaten

Sorteren op
Dvd
Dvd

Filosoferen doe je zo. Leidraad voor de basisschool groep 1 tem 4

Rob Bartels (Auteur), Marja Van Rossem (Auteur)

Filosofische vragen, dialoog, redeneren, samen maken ze een filosofisch gesprek. Dat gaat niet van vandaag op morgen. Het ontwikkelen van filosofische gesprekken in een groep kost even tijd. Filosoferen doe je zo is een leidraad door de jaren heen. In groep 1 en 2 staat het vragen stellen centraal: wat is een vraag? Wat is een antwoord? Over welke vragen is het boeiend om samen na te denken? In het deel "alle stemmen tellen" voor groep 3 en 4, willen we vooral de dialoog bevorderen: Wie wil reageren? Wie heeft een vraag aan een ander kind? We laten zien: ieders inbreng is van waarde.

Dvd
Dvd

Filosoferen doe je zo. Leidraad voor de basisschool groep 1 tem 4

Rob Bartels (Auteur), Marja Van Rossem (Auteur)

Filosofische vragen, dialoog, redeneren, samen maken ze een filosofisch gesprek. Dat gaat niet van vandaag op morgen. Het ontwikkelen van filosofische gesprekken in een groep kost even tijd. Filosoferen doe je zo is een leidraad door de jaren heen. In groep 1 en 2 staat het vragen stellen centraal: wat is een vraag? Wat is een antwoord? Over welke vragen is het boeiend om samen na te denken? In het deel "alle stemmen tellen" voor groep 3 en 4, willen we vooral de dialoog bevorderen: Wie wil reageren? Wie heeft een vraag aan een ander kind? We laten zien: ieders inbreng is van waarde.

Uitgever

Damon (2009)

Taal
Doelgroep
Boek

Democratie leren door filosoferen : denken, dialoog en verschil in de basisschool

Rob Bartels (Auteur)

Filosoferen met kinderen wordt steeds meer gezien als een activiteit die bijdraagt aan democratische vorming. Democratie leren door filosoferen is een diepgaand onderzoek naar de praktijk van het filosoferen in het basisonderwijs. Op verschillende niveaus is het curriculum 'filosoferen met kinderen' onderzocht. Het onderzoek gaat in op de idealen, het idee achter het filosoferen, op de feitelijke vormgeving en uitvoering van het filosoferen en de door de leraren en kinderen zelf gerapporteerde leereffecten ten aanzien van hun denken, dialoog en het omgaan met verschillen. In vier scholen en zestien groepen zijn leraren en kinderen geobserveerd en via interviews en vragenlijsten bevraagd over hun doelen en motieven, praktijken, ervaringen en leereffecten. Het onderzoek laat zien hoe filosoferen met kinderen theoretisch en praktisch een bijdrage kan leveren aan democratische burgerschapsvorming.

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken