Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Fictie of Non-fictie
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

7 Resultaten

Sorteren op
Boek
Boek

ICCS 2016 Rapport Vlaanderen : een onderzoek naar burgerschapseducatie in Vlaanderen : eindrapport november 2017

Greet Louw (Redacteur), Dorien Sampermans (Redacteur), Lies Maurissen (Redacteur), Marc Hooghe (Redacteur), Ellen Claes (Redacteur)

Dit rapport maakt deel uit van een internationaal vergelijkende studie die onderzoekt hoe leerlingen uit het tweede jaar van het secundair onderwijs voorbereid worden om hun rol als burger in de maatschappij op te nemen. Dat gebeurt via een kennistest. Enkele van de thema's zijn politieke kennis, sociale media, duurzame ontwikkeling, tolerantie en diversiteit en welbevinden op school. Naast het nagaan van kennis over politiek en burgerschap peilt het onderzoek ook naar maatschappelijk en politiek engagement en politieke attitudes.

Boek

Jongeren worden wereldburgers : the refugees project

Mark Saey (Auteur)

Leertrajecten wereldburgerzin kunnen secundaire scholen helpen bij het tegengaan van schoolmoeheid, het verbeteren van hun organisatie en het versterken van de overdracht van algemene kennis. Het model van deze trajecten dat in dit boek wordt ontwikkeld, steunt zowel op een integrale benadering van de schoolfactoren die burgerzin beïnvloeden als op een uitgewerkte didactiek voor vakoverschrijdend projectwerk rond glokale problemen, waarbij de school samenwerkt met educatieve organisaties en verenigingen uit het plaatselijke middenveld. In de inleiding en twee korte hoofdstukken wordt de theorie zo uiteengezet dat leerkrachtenteams meteen met het model aan de slag kunnen. Het grootste deel van het boek laat de theorie echter tot leven komen in het verhaal van The Refugees Project. Steunend op dagboeken, lesmateriaal, toetsen en interviews beschrijft de auteur levendig en met een grote persoonlijke betrokkenheid hoe een aanvankelijk gemiddelde klas een jaarproject ondernam rond de wereld van vluchtelingen en mensen zonder papieren, hoe de leerlingen daardoor aandachtiger, kritischer en politiek minder cynisch werden, en hoe het onderwijs op die manier een simulatie kreeg van de manier waarop scholen zich zouden kunnen omvormen tot brede scholen voor wereldburgers. The Refugees Project was laureaat van de kunstwedstrijd Kinderen niet toegelaten van School Zonder Racisme en van de Wedstrijd voor Wereldburgers van Kleur Bekennen.

Boek
Boek

Wereldburgerschapseducatie op maat : behoeftenonderzoek in het Vlaams secundair onderwijs

Jan Van Ongevalle (Auteur), Heidi Knipprath (Auteur), Goedroen Juchtmans (Auteur), Ignace Pollet (Auteur)

Uit de behoefteanalyse 'Wereldburgerschapseducatie op maat' (2015) dIe HIVA maakte in opdracht van Kleur Bekennen voor het secundair onderwijs, blijkt dat leerlingen vragende partij zijn voor meer wereldburgerschap op school (bijvoorbeeld rond omgaan met informatie van internet en tv, kinder- en mensenrechten, politieke gebeurtenissen, armoede en ontwikkelingslanden). De leerlingen geven dus aan dat ze interesse hebben voor wat er in de wereld gebeurt en dat ze hierover willen leren op school. Uit de analyse van de huidige situatie blijken ook enkele belemmerende factoren, zoals het feit dat het wereldburgerschap te weinig structureel verankerd is in het schoolgebeuren en afhankelijk is van de vrijwillige inzet van individuele leerkrachten, waardoor het beperkt wordt tot enkele (vaak levensbeschouwelijke) vakken of losstaande projecten of solidariteitsacties. Directeurs geven aan weinig zicht te hebben op de impact ervan.

Arhus

De Kracht van je Stem (voor de leraar 2e, 3e, 4e graad bso) : Handleiding bij de werkmap over democratie, burgerzin en politiek

'De kracht van je stem' wil met zijn didactisch materiaal leraren ondersteunen om op school te werken aan democratisch burgerschap. Kennis, inzichten, attitudes en vaardigheden worden zo meegegeven.

Uitgever
Taal

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken