Deze brochure biedt kinder-, tiener- en jongerenwerkers informatie over de inhoud van het kinderrechtenverdrag en de betekenis die het heeft voor het jeugdwerk. Daarnaast zijn suggesties opgenomen voor activiteiten rond het thema kinderrechten. Veel activiteiten zijn ook geschikt voor het onderwijs en buitenschoolse opvang. Kinderrechten in de praktijk brengen betekent aansluiten op behoeften van kinderen en jongeren zelf. Dit vormt de basis van de methodiek met het jeugdwerk.
Groepsspelen voor kinderen van 9 - 15 jaar Een bundel met ruim 100 spelen voor docenten in de bovenbouw van het basisonderwijs, scholen voor speciaal onderwijs en in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De spelen bieden hulp bij het omgaan met gevoelens van angst, aggressie, onzekerheid en persoonlijkheidsproblemen zoals minderwaardigheidsgevoelens. De spelen zijn verdeeld in 4 categorieen: ik-spelen; jij-spelen; wij-spelen; spelmethoden.
'Beestenberg' biedt leerkrachten in de tweede en derde graad basisonderwijs (eventueel ook eerste graad BSO en BUSO) een leerroute aan waarin leerlingen vertrouwd worden met inzichten, houdingen en vaardigheden om respectvol en empathisch met zichzelf en anderen om te gaan in conflictsituaties. Er wordt gewerkt met inleefgesprekken en rollenspelen, gebaseerd op verhalen over dieren. Voor leerkrachten die liever niet werken met inleefgesprekken en rollenspellen, werden tekstontledende werkmethodes toegevoegd