Zoekresultaten

Specification
Onderwerpen
Auteur
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

4 Resultaten

Sorteren op
Arhus
Spel

5 minuten focus

Monika Franzen (Auteur)

5 minuten focus richt zich specifiek op het verbeteren van het concentratievermogen van kinderen. Het kunnen focussen ofwel concentreren betekent de aandacht op één punt te kunnen richten. Concentratievermogen expliciet onderwijzen is zinvol, omdat kinderen ontdekken dat ze toenemend een bewuste keuze hebben waaraan ze wel of geen aandacht besteden. Dit vermogen (focussen) is een essentieel onderdeel van de executieve (hersen)functies en relevant voor het leerproces. De spelletjes helpen kinderen om zich bewust te worden van de manier waarop ze hun aandacht inzetten. Dat kan aandacht voor informatie zijn, maar ook aandacht voor gevoelens, gedachten, herinneringen, temperatuur, geluiden en zelfs voor denkbeeldige plaatsen en ‘schatten’.

Arhus
Spel

5 minuten bewegen

Margreet Christians (Auteur)

Korte beweegactiviteiten om de energie en de concentratie te verhogen en het leervermogen van de kinderen te optimaliseren. Leraren en activiteitenbegeleiders inspiratie bieden ter bevordering van de toename van de energie, de concentratie en het optimaliseren van het leervermogen van kinderen. Het beleven van plezier en het samen uitvoeren van een activiteit staat centraal.

Arhus
Spel

5 minuten tussendoor

Margreet Christians (Auteur)

Leraren en activiteitenbegeleiders inspiratie bieden ter bevordering van de toename van de energie, de concentratie en het optimaliseren van het leervermogen van kinderen. Het beleven van plezier en het samen uitvoeren van een activiteit staat centraal.

Arhus
Spel

5 minuten coöperatief

Carola Riemens (Auteur)

Coöperatief leren betekent dat leerlingen actief en betrokken samenwerken. Wie werkt met Coöperatieve Leerstrategieën, geeft zijn onderwijs zodanig vorm dat elke leerling meedoet en dat iedereen tot zijn recht komt. Om dat te bereiken zijn er didactische structuren: gestructureerde samenwerkingsvormen waarbij leerlingen specifieke stappen volgen, gericht op interactie met elkaar en/of de lesstof. Een aantal eenvoudig uit te voeren didactische structuren vindt u op deze kaarten.

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken