Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Fictie of Non-fictie
Onderwerpen
Recensie
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

2 Resultaten

Sorteren op
Kit

Beter leren door groepsdynamiek : van multi-intensief naar groepsdynamisch onderwijs

Willem Mennen (Auteur), Eelke Hoekstra (Auteur)

Groepsdynamisch onderwijs (GDO) is een integrale, duurzame aanpak om kindwaardig en kwalitatief goed onderwijs te realiseren. GDO biedt een gedegen kader om onderwijsontwikkelingen als bijvoorbeeld passend onderwijs en Opbrengstgericht Werken tot een succes te maken. Hoewel binnen GDO onderwijs op maat en zelfsturing van kinderen belangrijk zijn, zijn beide sterk verbonden met groepscohesie en sociaal leren. Groepsdynamisch onderwijs brengt de groep als leer-kracht tot ontwikkeling. De leerkracht en de groep als leer-kracht vormen samen een ijzersterk team! Groepsdynamisch onderwijs bestaat uit vier aanpakken: • Sterk Team: maakt van een team een professionele lerende cultuur. • Sociaal Sterke Groep: socialiseert de leerlingen waarbij alle kinderen correct en prettig met elkaar omgaan. • Full Speed Leren: laat alle kinderen taakgericht en zelfsturend werken. • Rijke Oogst: is gefundeerd opbrengstgericht werken met hoge gedrags- en leeropbrengsten. Bij Groepsdynamisch onderwijs hangt de autoriteit van de school niet af van de toevallige aanwezigheid van een sterke directeur of een sterke leerkracht. Binnen het model is iedereen een autoriteit die erop gericht is om de gemeenschap te versterken. Een groepsdynamische school zoekt daarom ook samenwerking met bijvoorbeeld sportclubs of culturele clubs en legt contact met de leiders van deze groepen, om het gedrag van kinderen positief te versterken en aanpakken op elkaar af te stemmen indien dit nodig mocht zijn.

Extern
Boek

Beter leren door groepsdynamiek : van multi-intensief naar groepsdynamisch onderwijs

Willem Mennen (Auteur), Eelke Hoekstra (Auteur)

Beschrijving van een nieuwe onderwijsbenadering vanuit een groepsdynamisch perspectief.

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken