Iedere tiener met autisme is anders. De een kan goed onder woorden brengen waar hij tegenaan loopt, de ander heeft nog maar net de diagnose gekregen of wil (nog) niet weten dat hij autisme heeft. Hoe voer je met elk van hen een goed begeleidingsgesprek? Deze kaartenset biedt inspiratie om (in een een-op-eensetting) op een prettige en persoonlijke manier met jongeren tussen de tien en zestien jaar te praten over hun autisme. De veertig kaarten zijn onderverdeeld in drie categorieën: Wat is autisme? Omgaan met mijn autisme. Mijn kwaliteiten. Op iedere kaart wordt een aspect van autisme kort toegelicht, met daarbij een of enkele vragen. Tijdens het gesprek kan de jongere in een werkboekje belangrijke bevindingen opschrijven, waardoor een soort ‘handleiding over mijzelf’ ontstaat. (Bron: Pica)
Deze gesprekskaarten - bedoeld voor kinderen in het basisonderwijs - geven onder andere uitleg over hoe je leert, wat je kunt doen wanneer iemand kritiek op je heeft en hoe je positief kunt leren denken. De vragen op de kaarten sporen je aan om actief te werken aan een groeimindset.