Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Fictie of Non-fictie
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Genre
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

14 Resultaten

Sorteren op
Boek
Boek

Begeleidershouding

Follaets (Redacteur), Sarah Joos (Redacteur)

Begeleidershouding is het stokpaardje van Jong & Van Zin. In elke vorming, ongeacht de inhoud, is de rode draad: begeleidershouding. Werkvormen kunnen nooit op zich bestaan en zijn eigenlijk ondergeschikt aan je begeleidershouding. Het succes van werkvormen zit in de aanpak van een begeleider. Als begeleider ga je in interactie met de groep om de groep en haar individuen te lezen en vervolgens te helpen evolueren. Die interactie is complex. We kunnen niet spreken van een eenzijdig initiatief. Als begeleider zet je die wisselwerking in gang maar er ontstaat al snel wederzijdse beïnvloeding. In deze publicatie vind je concrete voorbeelden uit het werkveld, opdrachten om stil te staan bij je eigen begeleidershouding, de visie van Jong & Van Zin over begeleidershouding, gekoppeld aan de theoretische achtergrond.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Fake

Hans Cools (Redacteur), Vera Hoogsteyns (Redacteur), Sarah Joos (Redacteur)

Fake Magazine is een magazine voor jongeren over identiteit en imago, zelfbeeld en persoonlijkheid. De glossy staat vol met sterren, echte en gekopieerde. In dit Magazine kan je lezen hoe jongeren aankijken tegen plastische chirurgie, Photoshop, gadgets als iPhone, de glamourwereld van celebrities... Op zijn geheel eigen wijze vertelt Eddy Wally erover en ook Michael Jackson laat zich zien zoals we hem niet eerder zagen. Psychotherapeut Wilfried van Craen legt uit hoe en waarom jongeren faken in hun gedrag terwijl ze dit helemaal niet willen. Door middel van 8 fiches met werkvormen en de bijsluiter kan je het onderwerp bespreekbaar maken en een kritische blik oefenen. Voor jongeren vanaf 14 jaar.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Connected : educatief pakket over verbondenheid en eenzaamheid

Hans Cools (Redacteur), Vera Hoogsteyns (Redacteur), Sarah Joos (Redacteur)

Hoe verbonden voelen jongeren zich met hun omgeving? En met de mensen om zich heen? De werkvormen in dit pakket vormen samen met de bijsluiter een leidraad om de thema's verbondenheid en eenzaamheid - in een wereld waarin iedereen digitaal verbonden is - bespreekbaar te maken bij jongeren. De bedoeling ervan is op zoek gaan naar nieuwe inzichten .De werkvormen leunen nauw aan bij het magazine 'Connected'. Door gebruik te maken van het magazine kun je de inhoud van de werkvormen nog duidelijker, toegankelijker en gestructureerder overbrengen. Voor jongeren vanaf 14 jaar.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Pitstop : stilstaan en weer doorgaan

Vincent Engelbos (Auteur), Mieke Hulin (Auteur), Sarah Joos (Auteur), Gerja Westerhof (Auteur)

Pitstop is een magazine voor jongeren die even willen stilstaan bij wat ze nu écht belangrijk vinden in het leven. Vol inspirerende opdrachten, interviews en tips. Het is bruikbaar om te werken met jongeren rond identiteit, zingeving en keuzes maken. Het onderzoeksrapport geeft uitgebreid informatie over wat jongeren vandaag echt belangrijk vinden in hun leven? Wat doet hen goesting krijgen om ‘s ochtends uit bed te komen? Hoe gaan ze om met een dipje? De onderzoekers vroegen hen dit gewoon zelf omdat zij het belangrijk vinden om niet alleen over jongeren te praten, maar ook mét hen.

Uitgever

Pimento (2015)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Rakattack ! : werkboek

Follaets (Auteur), Sarah Joos (Auteur)

Doe aan RAK tegen pesten op school. Dankzij de 140 kleine en grotere Random Acts of Kindness in dit werkboek stimuleer je kinderen en jongeren (3e graad basisonderwijs, 1e en 2e graad secundair onderwijs) om zich in te zetten voor elkaar. Zo maken zij van je school een fijne plek met minder pestgedrag. Internationaal onderzoek wees uit dat een positieve invloed van medeleerlingen essentieel is om het welzijn in scholen te vergroten en pesten te voorkomen. En dat ondersteund en aanvaard worden door je leeftijdsgenoten noodzakelijk is om je goed te voelen op school. Word dus samen met je leerlingen RAKtivist! Deze sleutelcompetenties kunnen gekoppeld worden aan Rakattack!: Competenties op het vlak van lichamelijk, geestelijk en emotioneel bewustzijn/gezondheid; Sociaal-relationele competenties;Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven; Zelfbewustzijn en zelfexpressie, zelfsturing en wendbaarheid; Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken. Bij het werkboek hoort een RAKAttack! handleiding voor de leerkrachten.

Uitgever

Pimento (2019)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

RAKAttack ! werkboek : pesten op school vermijden

Follaets (Auteur), Sarah Joos (Auteur)

Doe aan RAK tegen pesten op school. Dankzij de 140 kleine en grotere Random Acts of Kindness in dit werkboek stimuleer je kinderen en jongeren (3e graad basisonderwijs, 1e en 2e graad secundair onderwijs) om zich in te zetten voor elkaar. Zo maken zij van je school een fijne plek met minder pestgedrag. Internationaal onderzoek wees uit dat een positieve invloed van medeleerlingen essentieel is om het welzijn in scholen te vergroten en pesten te voorkomen. En dat ondersteund en aanvaard worden door je leeftijdsgenoten noodzakelijk is om je goed te voelen op school. Word dus samen RAKtivist! Deze sleutelcompetenties kunnen gekoppeld worden aan Rakattack!: Competenties op het vlak van lichamelijk, geestelijk en emotioneel bewustzijn/gezondheid; Sociaal-relationele competenties; Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven; Zelfbewustzijn en zelfexpressie, zelfsturing en wendbaarheid; Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken. Bij het werkboek voor kinderen en jongeren is een (gratis downloadbare) handleiding voor leerkrachten.

Uitgever

Pimento (2019)

Taal
Doelgroep
Boek
Boek

Rakattack !

Annelies Follaets (Auteur), Sarah Joos (Auteur)

Uitgever
Taal
Arhus
Kit

Pets! : pesten anders bekeken

Hans Cools (Auteur), Sarah Joos (Auteur), Svenja Vergauwen (Auteur), Vera Hoogsteyns (Auteur)

Met dit spel staan de spelers stil bij uitsluiting en pesten in de groep, op een niet veroordelende manier. Het doel van het spel is een sterk vriendenweb te bouwen. Als groep doe je actieve opdrachten, denk je samen na en discussieer je over stellingen, om op die manier vriendschapsverzoeken te verdienen. Dat zijn geen gewone verzoeken: jongeren sturen een vriendschapsverzoek naar het talent van een ander. Door stil te staan bij de talenten die ze belangrijk vinden in een vriend en die vervolgens zichtbaar te maken in een web wordt die andere wat minder anders. Bovendien sluit je minder snel iemand uit in wie je kwaliteiten herkent die je belangrijk vindt. Het spel is geschikt voor 12- tot 18-jarigen. Er wordt ook aandacht besteed aan cyberpesten. Met de 10 werkvormen in dit pakket maak je ruimte om pesten en uitsluiten bespreekbaar te maken bij jongeren en er eens op een andere manier over na te denken: concreet vanuit hun ervaringen, emoties en groep. De werkvormen zijn opgebouwd rond vier pijlers: context, weerbaarheid, groepsdynamica en talent. De bijsluiter in het pakket biedt handvatten voor de begeleider om met de werkvormfiches te werken. Verder bevat de bijsluiter achtergrondinformatie bij het thema pesten. In het pakket zit ook een magazine met getuigenissen, tips, een pesttest, een film- en een leeslijst, juridische info over cyberpesten, nuttige adressen, enz. Het pakket kan gebruikt worden in alle omgevingen waar jongeren zich groeperen: het onderwijs, het jeugdwerk, verenigingen... Voor het onderwijs werden achterin de bijsluiter alle VOET'en opgelijst die aan het pakket gelinkt zijn.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Lost and Found

Dominique Verschuren (), Hans Cools (), Vera Hoogsteyns (), Sarah Joos ()

Dit pakket gaat over rouw en verlies bij jongeren. Het jongerenmagazine bevat heel wat artikels. Waaraan denk je als je 'verlies' hoort? Hoe ga je om met verlies? Waar kun je terecht als je iemand verloren hebt? Verlies kan natuurlijk veel betekenen. Verliezen in een sportmatch. Maar ook: iemand verliezen die je graag ziet. Je ontdekt: getuigenissen; wat informatie over het onderzoek en meer! Via 8 verschillende werkvormen maak je 'rouw, verlies en steun' bespreekbaar bij jongeren vanaf 14 jaar. 1. Emoties: Werk rond de verschillende gevoelens en manieren om deze te uiten bij rouw- en verlieservaringen. 2. Steunfactoren: Maak jongeren bewust van de beschermende figuren in hun omgeving, die hen steun kunnen bieden bij verlies. 3. Steunpilaren: Laat jongeren nadenken over bronnen van steun. Sport, muziek, jeugdbeweging, ... 4. Rituelen & rouw: Werk met jongeren rond rituelen en gebruiken bij rouw- en verlieservaringen. Zingeving kan op erg verschillende manieren. 5. Michelle: Sta met jongeren stil bij het verlies van een naaste en de verschillende manieren waarop je kan reageren. 6. Media en verlies: Hoe gaan de media om met verlies en rouw? 7. Sociale media en verlies: Geef jongeren inzicht in de mogelijkheden van sociale media als hulpmiddel om met verlies en rouw om te gaan. Maar wijs hen ook op het risico en de kwetsbaarheid bij sociale-mediagebruik. 8. De dood en daarna: Werk met jongeren over de dood via de BNN-reeks 'Over mijn lijk' (http://oml.bnn.nl/). De bijsluiter geeft de begeleider de nodige handvatten om met de werkormen aan de slag te gaan. Het onderzoeksrapport dient als achtergrond voor de begeleider. Via het onderzoek 'Lost and found' zocht men antwoord op de vraag hoe jongeren verlies en rouw beleven. Verlieservaringen zijn daarbij zo breed mogelijk geïnterpreteerd: het algemene gevoel van gemis; nostalgie; geld; verhuis; zittenblijven; echtscheiding; zelfdoding.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Schwung! Pesten anders bekeken. Het spel : over weerbaarheid, talenten en groepsbevordering

Vincent Engelbos (Redacteur), Vera Hoogsteyns (Redacteur), Sarah Joos (Redacteur)

Het Schwung spel, magazine en werkvormenboekje is een pakket voor de leraar om in de klas rond groepssfeer, weerbaarheid en pestpreventie te werken. Met de methodieken bouw je samen aan een stevige groep waarin iedereen een plaats heeft en maak je pesten en uitsluiting bespreekbaar op een niet-veroordelende manier. Het zet de klasgroep aan om samen actieve opdrachten te doen, samen na te denken en te discussiëren over stellingen. In de publicatie 'tips voor begeleiders' vind je veel tips, good practices en reflectieopdrachten die je kan inzetten op de talenten in je groep. Als jongeren elkaars talenten ontdekken, wordt het mogelijk om linken te leggen. Er ontstaat betrokkenheid op elkaar en je zal minder geneigd zijn tot pesten.

Uitgever

Pimento (2017)

Taal
Doelgroep
Arhus

Werken met groepen : eigenaarschap stimuleren en omgaan met weerstand en grenzen

Sarah Joos (Auteur), Vincent Engelbos (Auteur), Follaets (Designer)

Met groepen werken, hoe doe je dat? Hoe haal je het meeste uit je groep? Een persoonlijke en sterke begeleidershouding is de belangrijkste vaardigheid om als leerkracht of begeleider een positieve impact te hebben op groepen. Deze publicatie (gratis downloadbaar) geeft je tips rond met groepen werken en inzicht in onze visie over begeleidershouding. Je begeleidershouding blijft evolueren, of je nog maar pas begint of al een oude rot in het vak bent. Als expert in begeleidershouding stimuleren we die evolutie graag! Daarom vind je in deze publicatie achtergrondinformatie, antwoorden op veelgestelde vragen, opdrachten en tips om even stil te staan bij jouw begeleidershouding. Begeleidershouding: ons goud & stokpaardje; De groep lezen: de groepsontwikkelingsfasen van Remmerswaal; Het PPT-model; Situationeel leiderschap; Comfort-stretch-panic; Active reviewing; De 5 basisprincipes van met groepen werken; FAQ over werken met groepen. Pimento publiceerde ook 'werken met groepen: 'basishandleiding voor startende begeleiders'. Deze publicatie is ook gratis downloadbaar en uitleenbaar in het Educatief centrum.

Uitgever

Pimento (2018)

Taal
Doelgroep
Arhus

Werken met groepen : een basishandleiding voor startende begeleiders

Sarah Joos (Auteur), Vincent Engelbos (Auteur), Follaets (Designer), Jan Van Bostraeten (Designer)

Met groepen werken, hoe doe je dat? Hoe haal je het meeste uit je groep? Een persoonlijke en sterke begeleidershouding is de belangrijkste vaardigheid om als leerkracht of begeleider een positieve impact te hebben op groepen. Deze publicatie geeft je tips rond met groepen werken en inzicht in onze visie over begeleidershouding. Je begeleidershouding blijft evolueren, of je nog maar pas begint of al een oude rot in het vak bent. Als expert in begeleidershouding stimuleren we die evolutie graag! Daarom vind je in deze publicatie achtergrondinformatie, antwoorden op veelgestelde vragen, opdrachten en tips om even stil te staan bij jouw begeleidershouding: begeleidershouding: ons goud & stokpaardje; de groep lezen: de groepsontwikkelingsfasen van Remmerswaal; het PPT-model; situationeel leiderschap; comfort-stretch-panic; active reviewing; de 5 basisprincipes van met groepen werken; FAQ over werken met groepen. Pimento publiceerde eerder ook 'werken met groepen: eigenaarschap stimuleren en omgaan met weerstand en grenzen'. Deze publicatie is ook gratis downloadbaar en uitleenbaar in het Educatief centrum.

Uitgever

Pimento (2019)

Taal
Doelgroep
Arhus
Spel

Pets! Het spel : Pesten anders bekeken

Hans Cools (Auteur), Vera Hoogsteyns (Auteur), Sarah Joos (Auteur), Svenja Vergauwen (Auteur)

Met dit spel willen we stilstaan bij uitsluiting en pesten in je groep op een niet veroordelende manier. Je groep doet actieve opdrachten, denkt samen na en discussieert over stellingen, om op die manier vriendschapsverzoeken te verdienen. Dat zijn geen gewone verzoeken: jongeren sturen een vriendschapsverzoek naar het talent van een ander. Door stil te staan bij de talenten die ze belangrijk vinden in een vrienden die vervolgens zichtbaar te maken in een web wordt 'die andere' wat minder anders. Bovendien sluit je minder snel iemand uit in wie je kwaliteiten herkent die je belangrijk vindt! Omdat pesten vaak plaatsvindt op het internet besteden we ook aandacht aan dat digitale aspect. Sommige opdrachten gaan over het internet of mediawijsheid, en ze maken je groep bewust van de impact die sociale media kunnen hebben. We werken met een vriendenweb en een 'digitaal' virus. Het web moet sterk genoeg worden om het virus te weerstaan. Hoe je met je groep aan dat web kunt werken, wordt duidelijk in deze handleiding.

Arhus
Spel

Pets! De werkvormen : Pesten anders bekeken

Hans Cools (Auteur), Vera Hoogsteyns (Auteur), Sarah Joos (Auteur), Svenja Vergauwen (Auteur)

Met de 10 werkvormen in dit pakket maak je ruimte om pesten en uitsluiten bespreekbaar te maken bij jongeren en er eens op een andere manier over na te denken: concreet vanuit hun ervaringen, emoties en groep. We wijzen niet met de vinger maar dagen jongeren uit om zelf na te denken. De werkvormen zijn opgebouwd rond vier pijlers die Jong & Van Zin essentieel vindt wanneer we rond pesten werken: context, weerbaarheid, groepsdynamica en talent.

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken