Dit handboek is gebaseerd op de uitdagingen en ervaringen die voortvloeiden uit het wetenschappelijk onderbouwde project Thuistaal. Het boek biedt heel concrete handvatten, instrumenten en praktijkvoorbeelden aan om positief om te gaan met de meertalige rijkdom in je school, klas of werking. Het nodigt uit om inspirerend aan de slag te gaan en met je hele team een talenbeleid uit te stippelen. Het boek richt zich tot leerkrachten kleuter- en lager onderwijs, directies en zorgcoördinatoren, begeleiders in de buitenschoolse opvang en pedagogisch begeleiders. Het boek bestaat uit vijf delen. Deel 1: thuistaal binnen een krachtige leeromgeving, deel 2: aan de slag met het team, deel 3: aan de slag in de klas, deel 4: aan de slag in de buitenschoolse opvang en deel 5: aan de slag met ouders
6 Vlaamse scholen namen deel aan een proefproject. Deze neerslag wil inspiratie geven om binnen lesactiviteiten en binnen de school aan talensensibilisering te doen.
Deze bundel kreeg een nieuwe inhoud dankzij de samenwerking tussen het Kruispunt Migratie-Integratie, de Pedagogische Begeleidingsdienst Stad Gent, het Steunpunt Diversiteit en Leren en het Regionaal Integratiecentrum Foyer. De bundel bevat didactische suggesties om thuistalen op een aangename en motiverende wijze aan bod te laten komen tijdens lessen en/of activiteiten met kinderen tot 12 jaar. De bundel kan gebruikt worden in elk groepsverband, dus zowel in lessen op school als in georganiseerde vrijetijdsmomenten. Bij het materiaal hoort een talenpas (als vereenvoudigde vorm van een taalportfolio) waarop kinderen kunnen noteren welke talen zij al kennen, welke zij gebruiken en welke zij nog zouden willen leren. Je kan de complete bundel downloaden.
Opzetten of uitbouwen van mentorschap in uw organisatie : implementeren van peter/meterschap voor nieuwkomers en bestaande medewerkers in het kader van loopbaanontwikkeling