Interviews met zestien mensen over hun sui͏̈cidepoging(en), hun beweegredenen daarvoor, de aanleiding en hun levensgeschiedenis, aangevuld met achtergrondinformatie en preventieadviezen van een psychiater.
Woordenschatjes zijn mondige kleuters die goed in hun vel zitten, die graag met anderen samen zijn, die vlot bewegen, die voortdurend uitdaging vinden in het ontdekken van de wereld, die deze wereld structureren en hem muzisch verwerken door zich uit te drukken met muziek, beeld, woord, drama en/of dans. "Woordenschatjes" geeft aan hoe leerkrachten talenten van kleuters en taalvaardigheid hand in hand kunnen laten gaan. Het eerste hoofdstuk behandelt talentontwikkeling en woordenschatverwerving. In het tweede hoofdstuk worden de 7 talenten met hun bijhorende basisleerervaringen en basiswoordenschat aangereik: ik ben wie ik ben, wat voel ik me goed; ik ontdek en ervaar de wereld; ik geef anderen een plaats in mijn wereld; ik druk me uit; ik structureer de wereld om me heen; ik beweeg; ik verwerk de wereld creatief.. Het derde hoofdstuk biedt verschillende evaluatiemogelijkheden. Het vierde hoofdstuk tenslotte duikt in de praktijk: er worden 14 praktijkvoorbeelden gepresenteerd waarbij wordt ingezet op woordenschat bij de kleuter vertrekkend vanuit een talentgericht aanbod. Bij het pakket horen 7 fiches waarin per talent de bijhorende basiswoorden en leerervaringen opgesomd worden om de leerkracht te ondersteunen bij het creëren van talige en uitdagende leersituaties.
Verweven met het verhaal over een intens jaar uit haar eigen leven, vertelt Veerle Janssens in dit boek het verhaal van een aantal talentvolle, doch vergeten vrouwelijke componistes van pianomuziek. Over de duurtijd van een jaar doorloopt ze hun leven en werk.