Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Fictie of Non-fictie
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

7 Resultaten

Sorteren op
Boek

Natuurlijk Sociaal! : groep 1-4

Mies van den Hemel (Auteur)

Het programma Natuurlijk Sociaal! is een methode om gestructureerd, doelgericht en geïntegreerd te werken aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden van leerlingen. De kinderen verwerven sociale vaardigheden in hun natuurlijke context (de dagelijkse gang van zaken in de klas). Elke week staat een sociale vaardigheid centraal. De sociale vaardigheden worden aangeleerd via het aannemen van verschillende sociale rollen, via verschillende didactische structuren (werkvormen), en via structureren. De werkwijze is beschreven in twee uitgaven. Natuurlijk Sociaal! voor groep 1-4 (3 t/m 8 jaar) en voor groep 5-8 (9 t/m 12 jaar). Het verschil tussen de beide werkwijzen wordt ingegeven door het niveau van sociale cognitie. Met jonge kinderen wordt geoefend in de functionele context. De oudere kinderen oefenen door sociale rollen. Kenmerken van Natuurlijk Sociaal! zijn: focus op telkens één sociale vaardigheid; sociaal gedrag leer je in sociale situaties; geïntegreerd sociaal curriculum; doelgericht en gestructureerd; positieve aandacht voor gewenst gedrag.

Uitgever

Bazalt (2009)

Taal
Doelgroep
Boek

Natuurlijk Sociaal! : groep 5-8

Spencer Kagan (Auteur), Mies van den Hemel (Auteur)

Het programma Natuurlijk Sociaal! is een methode om gestructureerd, doelgericht en geïntegreerd te werken aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden van leerlingen. De kinderen verwerven sociale vaardigheden in hun natuurlijke context (de dagelijkse gang van zaken in de klas). Elke week staat een sociale vaardigheid centraal. De sociale vaardigheden worden aangeleerd via het aannemen van verschillende sociale rollen, via verschillende didactische structuren (werkvormen), en via structureren. De werkwijze is beschreven in twee uitgaven. Natuurlijk Sociaal! voor groep 1-4 (3 t/m 8 jaar) en voor groep 5-8 (9 t/m 12 jaar). Het verschil tussen de beide werkwijzen wordt ingegeven door het niveau van sociale cognitie. Met jonge kinderen wordt geoefend in de functionele context. De oudere kinderen oefenen door sociale rollen. Kenmerken van Natuurlijk Sociaal! zijn: focus op telkens één sociale vaardigheid; sociaal gedrag leer je in sociale situaties; geïntegreerd sociaal curriculum; doelgericht en gestructureerd; positieve aandacht voor gewenst gedrag.

Uitgever

Bazalt (2009)

Taal
Doelgroep

Goed van start : Regels opstellen én handhaven, samen met je groep

Mies van den Hemel (), Ingrid La Haye (Medewerker), Wim Schuur (Medewerker)

Goed van Start is een praktische leidraad om samen met leerlingen in het begin van het schooljaar de toon te zetten voor een positief leerklimaat. Door de leerlingen actief te betrekken bij het opstellen en handhaven van regels voor de klasgroep, krijgen zij het gevoel dat hun mening ertoe doet. Dit leidt tot meer betrokkenheid en het nemen van verantwoordelijkheid voor datgene wat samen is afgesproken. Het boek bevat vijf uitgewerkte coöperatieve klassenvergaderingen waarmee u direct van start kunt gaan. Op de bijbehorende cd-rom staan werkbladen en instructiebladen voor het digibord. De klassenvergaderingen in Goed van Start zijn ontwikkeld voor het derde tot en met het zesde leerjaar, maar mits aanpassing kunnen ze ook gebruikt worden in de derde kleuterklas en eerste graad van het lager onderwijs

Extern
Boek
Boek

Goed van start : samen met je leerlingen actief werken aan positieve groepsvorming

Lambert Pennings (Auteur), Denice Danielse (Auteur), Carola Riemens (Auteur), Mies van den Hemel (Auteur)

De eerste weken van het schooljaar zijn cruciaal voor de groepsvorming in je klas. Welke subgroepjes zie je ontstaan, wie worden de informele leiders en wat zijn de normen en waarden in de groep? Dit proces van groepsvorming kun je als leraar positief beïnvloeden. Goed van Start helpt je om samen met je leerlingen de toon te zetten voor een positief leef- en leerklimaat. Samen met je leerlingen maak je afspraken over de gang van zaken in jullie groep. In een aantal klassenvergaderingen bespreek je vragen als: Wat voor groep willen wij zijn? Welke afspraken en routines gelden er? Hoe wordt goed gedrag beloond? Het heeft een enorme impact om regels niet voor te schrijven, maar leerlingen actief te betrekken bij het opstellen ervan. Daardoor voelen ze zich meer betrokken bij de sfeer in de klas. Leerlingen nemen verantwoordelijkheid voor wat er gezamenlijk is afgesproken. Naast deze lassenvergaderingen zet je gerichte activiteiten in om te werken aan de sociale verbondenheid in je groep. Zo zorg je ervoor dat je groep een fijne groep wordt, waarin iedereen zich prettig voelt.Uiteraard kun je de klassenvergaderingen ook na een herfst- of kerstvakantie inzetten. Of op een ander moment, bijvoorbeeld als je halverwege het schooljaar de nieuwe leraar van de klas bent. Goed van Start is een praktisch boek, ondersteund door onderzoek en theorie. Het is ontstaan op de werkvloer. Op basis van vele praktijkervaringen is het boek geheel herzien. Inhoudelijk focust dit boek op kinderen van 7 tot 12 jaar. Hierbij zijn handreikingen voorzien voor jongere kinderen.

Extern
Boek

Werken aan verantwoordelijk gedrag : WinWin

Spencer Kagan (Auteur), Patricia Kyle (Auteur), Sally Scott (Auteur), Mies Van den Hemel (Bewerker)

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken