Dit boek is onderdeel van een trilogiereeks rond participerend onderwijs, bestaande uit een publicatie over praten of omgaan met kinderen, een publicatie over leerlingenparticipatie en een publicatie over projectwerk. Deze drie onderwerpen hebben te maken met openstaan voor wat kinderen kunnen inbrengen en kinderen uitdrukkelijk uitnodigen om mee te bepalen hoe het er in onze klas of school aan toe gaat. Dit boek staat stil bij de basishouding van de leerkracht. Het kind nodigt de leerkracht uit: "Zie mij, hoor mij, voel mij ...". Kijk naar kinderen met al hun mogelijkheden, luister naar kinderen met al hun talen en expressievormen, wees gevoelig voor de beleving van kinderen met al hun emoties. Op de website bij de reeks kunnen extra documenten gedownload worden.
Dit boek is onderdeel van een trilogiereeks rond participerend onderwijs, bestaande uit een publicatie over praten of omgaan met kinderen, een publicatie over leerlingenparticipatie en een publicatie over projectwerk. Deze drie onderwerpen hebben te maken met openstaan voor wat kinderen kunnen inbrengen en kinderen uitdrukkelijk uitnodigen om mee te bepalen hoe het er in onze klas of school aan toe gaat. Dit boek staat stil bij de basishouding van de leerkracht. Het kind nodigt de leerkracht uit: "Zie mij, hoor mij, voel mij ...". Kijk naar kinderen met al hun mogelijkheden, luister naar kinderen met al hun talen en expressievormen, wees gevoelig voor de beleving van kinderen met al hun emoties. Op de website bij de reeks kunnen extra documenten gedownload worden.
Dit is het tweede doosje met "inspiratiebubbels" door en voor leerkrachten, geschikt voor kinderen vanaf vijf jaar. Inspiratiebubbels bieden uitdagingen voor iedereen: de leerling, de leraar, de klas, de school. Het zijn uitdagingen in velerlei vormen: nu eens een energizer, dan weer een werkvorm die verrijkend is bij hoekenwerk, nog een andere keer een prikkelend lesidee dat creativiteit ontbolstert. In de bubbels zitten niet alleen kant-en-klare activiteiten. Ze inspireren ook, laten toe verder te bouwen op lesinhouden en bieden open taken aan. Alle inspiratiebubbels krijgen een korte duiding over het (de) terrein(en) waarop je binnen talentontwikkeling actief bent: ontdekken, verdiepen of tonen. Bovendien wordt elke bubbel geplaatst binnen de Talentenarchipel. Dat is een instrument dat helpt bij het zoeken en stimuleren van mogelijke talenten van kinderen. De Talentenarchipel omvat negen talenteneilanden, met elk zijn eigen talentenkiemen. Bij ieder eiland zijn er hulpvragen die je observatie of reflectie ondersteunen. Iedere "inspiratiebubbel" is multifunctioneel inzetbaar voor het bereiken van diverse eindtermen.