Raben is een Lezer. Hij kan de geschiedenis van voorwerpen te weten komen door ze aan te raken. Als het schip waarop hij reist in handen valt van piraten, neemt zijn leven een heel andere wending. Vanaf ca. 12 jaar.
Terwijl de Lezer Raben zijn plaats probeert te vinden binnen de rauwe en meedogenloze piratenwereld, probeert de gevaarlijke monnik Himmondar een mutantenleger te creëren. Vanaf ca. 12 jaar.
Raben en Calli reizen naar een afgelegen stam. Calli komt in botsing met de sjamaan, die een claim legt op de magische drakensteen, die verbonden zou zijn met haar psyche. Vanaf ca. 12 jaar.
Het 14-jarige Elfae-meisje Ailinn heeft zowel elfen- als feee͏̈nbloed. Zij moet vluchten voor haar oom die haar wil doden. Bij de magie͏̈r Odin ontdekt Ailinn haar magische krachten. Vanaf ca. 12 jaar.
Het Elfae-meisje Ailinn is terechtgekomen bij de magie͏̈r Odis van wie zij leert om haar magische krachten te gebruiken en spreukenzinger te worden. Tijdens de tocht naar Alf-rún raakt zij Odis en Vrouwe Elgin kwijt. Vanaf ca. 12 jaar.
De op macht beluste magie͏̈r Neron wil in het Huis Elfae een duister gilde oprichten. Een aantal bewoners probeert de magie͏̈r te verjagen. Dan keert Ailinn terug in Vertival. Vanaf ca. 12 jaar.
Tio (13) en Ayse (12) komen via een goochelkist in een soort computerspel terecht. Ze besluiten het spel te spelen en uit te zoeken waarom ze daar zijn. Vanaf ca. 12 jaar.