Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Fictie of Non-fictie
Onderwerpen
Auteur
Recensie
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

4 Resultaten

Sorteren op
Kit

Kijk Kies Doe voor kleuters : Stimulerende activiteiten voor het samenstellen van een beredeneerd onderwijsaanbod

Carola Riemens (Auteur), Liesbeth van Waas (Auteur)

Kijk Kies Doe is een praktisch hulpmiddel bij het samenstellen van een beredeneerd onderwijsaanbod in groep 1-2 (kleuterschool). In KIJK Kies Doe zijn zowel de ontwikkelingslijnen uit KIJK! 1-2 opgenomen als de leerlijnen met de tussendoelen. De tussendoelen zijn gebaseerd op de SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling - Nederland) doelen. De SLO doelen zijn herschikt naar leeftijd en naar ontwikkelingsgebied. Bij alle ontwikkelingsgebieden zijn activiteiten beschreven die als voorbeeld en als inspiratie kunnen dienen voor je eigen aanbod. Alle activiteiten voldoen aan de kwaliteitscriteria voor goede activiteiten zoals die zijn beschreven in KIJK! Kies Doe. Ook zijn in de activiteiten veel aanpakstrategieën van Marzano verwerkt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan coöperatieve werkvormen en aan non-verbale representaties. Met behulp van KIJK! Kies Doe stel je een groepsoverzicht op en een groepsplan. Het biedt je handvatten bij het handelingsgericht werken.Deze kit Kijk Kies Doe voor kleuters bevat: een handleiding; Katern Waarneming; Katern Motoriek en tekenontwikkeling; Katern Oriëntatie; Katern Mondelinge taal en beginnende geletterdheid; Katern Beginnende gecijferdheid en Logisch denken; Katern Sociaal- emotionele ontwikkeling. De laatste katern is gebaseerd op een betekenisvolle context, dit is de meest natuurlijke manier om kinderen te stimuleren in hun sociale en emotionele ontwikkeling. Dit katern bevat daarom geen op zichzelf staande, op de sociaal-emotionele ontwikkeling gerichte activiteiten. De aandacht gaat naar de leeromgeving en routines, waarbij het accent ligt op de rol van de leraar bij het stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Concreet uitgewerkte voorbeelden aan de hand van spel in de hoeken of begeleiding bij buitenspel geven de leraar handvatten voor de eigen praktijksituatie.

Uitgever

Bazalt (2011)

Taal
Doelgroep
Extern
Boek

Compact & rijk : uitdagers voor jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong

Carola Riemens (Auteur), Liesbeth Van Waas (Auteur)

Kit

Kijk ! Groep 1-2 : Praktisch hulpmiddel voor het observeren en registreren van de ontwikkeling bij vier-tot zevenjarigen

Ab Van den Bosch (Auteur), Liesbeth van Waas (Auteur), Maartje Weterings (Auteur)

KIJK! Groep 1-2 is een werkwijze die leraren ondersteunt bij het observeren, registreren en stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen tussen 4 en 7 jaar. Je kijkt naar basiskenmerken, betrokkenheid en aanwezigheid van factoren die een risico kunnen vormen voor de ontwikkeling. Daarnaast kijk je naar een groot aantal aspecten van de ontwikkeling. Dit doe je met behulp van een aantal ontwikkelingslijnen. KIJK! gaat over de praktijk van iedere dag. Werken met KIJK! vergroot je deskundigheid ten aanzien van het observeren van de ontwikkeling van jonge kinderen. Het helpt je bij het maken van bewuste keuzes voor de manier waarop je die ontwikkeling het beste kunt ondersteunen. De gegevens kun je zowel handmatig als digitaal verwerken. Voor de digitale verwerking van de gegevens maak je gebruik van de Webbased-versie van KIJK!. KIJK! Groep 1-2 sluit naadloos aan bij KIJK! 0-4 jaar. Samen maken ze deel uit van KIJK! 0-7 jaar. KIJK! heeft alles in zich om de ontwikkeling van jonge kinderen doelgericht te stimuleren. Op basis van een gedegen analyse stel je een beredeneerd activiteitenaanbod samen, dat aansluit bij de ontwikkelbehoef­ten van het kind. KIJK! is een uitstekend hulpmiddel bij het voeren van gesprekken over kinderen met ouders en leraren. De kit bestaat uit: de handleiding; de katern KIJK! Ouders;het volgboekje 1-2

Uitgever

Bazalt (2015)

Taal
Doelgroep
Extern
Boek

De leeruitdaging voor jonge kinderen : diep leren in de leerkuil

James Nottingham (Auteur), Jill Nottingham (Auteur), Marie-Therese Gemmeke (Bewerker), Nanneke Van Lokven (Bewerker), Brenda Van der Meer (Bewerker), Liesbeth Van Waas (Bewerker)

Informatief boek voor onderwijsprofessionals in het basisonderwijs over het effectief begeleiden van leerprocessen en de verschillende fasen waarin die leerprocessen verlopen.

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken