Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Fictie of Non-fictie
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

5 Resultaten

Sorteren op
Arhus
Kit

Tussen de lakens : babbelmethodiek voor seksuele vorming

Antonella Ciccarone (Auteur), Lies Verhetsel (Auteur)

'Tussen de lakens' is een interactief lespakket voor seksuele en relationele vorming. Het materiaal kan gebruikt worden in de laatste graad basisonderwijs en in het secundair onderwijs (ASO, TSO en BSO). Sommige methodieken zijn ook bruikbaar in het buitengewoon onderwijs. Ook begeleiders van jongeren in instellingen, MPI's en andere organisaties kunnen ermee aan de slag. Het pakket bestaat uit de modules lichaam, anticonceptie, seksueel overdraagbare aandoeningen en seksueel grensoverschrijdend gedrag. Het pakket biedt tools om via uitwisseling en interactie tussen de groepsleden kennis te delen, vaardigheden te oefenen en attitudes te vormen. Door een veilige atmosfeer te creëren in de groep kunnen jongeren luisteren naar elkaars ervaringen, durven ze hun mening te laten horen en vragen te stellen die hen bezighouden. Om de drempel tot communicatie en interactie te verlagen wordt in de verschillende methodieken van alle modules gebruik gemaakt van 'lakens'. Deze beelden op een zeer visuele manier het lichaam van een man en vrouw uit. De cd-rom bevat digitale pdf's van het visueel materiaal. Je kan ze projecteren via een beamer of op een scherm van een pc.

Uitgever

Sensoa (2014)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

weetewa... : ge zijt mijn stereotype niet

Lies Verhetsel (Redacteur), Bart Degryse (Redacteur), Evelien De Bie (Redacteur)

Dit is een educatief pakket over genderstereotypen en homofobie. Het is bedoeld om met jongeren (vanaf 14 jaar) in verschillende settings (onderwijs, jeugdwerk en andere) over genderrollen en diversiteit te spreken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van sociale media. Op die manier leren jongeren omgaan met sociale media als bron van nieuws en socialisatie en als activisme-instrument. Je vindt in dit pakket achtergrondinformatie, tips en methodieken om een gesprek in te leiden, te stofferen en te evalueren.

Uitgever

Sensoa (2014)

Taal
Doelgroep
Boek
Boek

Weetewa...ge zijt mijn stereotype niet : het educatief pakket

Lies Verhetsel (Redacteur), Bart Degryse (Redacteur), Eveline De Bie (Redacteur)

Dit is een educatief pakket over genderstereotypen en homofobie. Het is bedoeld om met jongeren (vanaf 14 jaar) in verschillende settings (onderwijs, jeugdwerk en andere) over genderrollen en diversiteit te spreken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van sociale media. Op die manier leren jongeren omgaan met sociale media als bron van nieuws en socialisatie en als activisme-instrument. Je vindt in dit pakket achtergrondinformatie, tips en methodieken om een gesprek in te leiden, te stofferen en te evalueren.

Uitgever

Sensoa (2014)

Taal
Onderwerp
Arhus
Spel

Shalimar : een multicultureel spel over relaties

Thomas Demyttenaere (Redacteur), Bart Degryse (Auteur), Cédric Verstraeten (Auteur), Erika Frans (Auteur), Lies Verhetsel (Auteur), Inge Savels (Auteur)

Shalimar is een educatief spel voor de tweede graad van het secundair onderwijs dat men in klasverband kan spelen. Het helpt een interculturele dialoog rond relaties en seksualiteit op gang te brengen. Al spelend ontdekken leerlingen welke cultuurelementen gemeenschappelijk zijn en welke verschillen individueel bepaald zijn. De nadruk ligt op dialoog en de bereidheid om te leren van andere culturen. De leerlingen nemen de rol van relatieadviseur voor twee fictieve leeftijdgenoten op zich. Het kan gaan om een hetero- of homokoppel, een Vlaams, allochtoon of gemengd duo. Van die leeftijdsgenoten krijgen ze telkens infokaartjes met uitspraken van de personages per thema. De leerlingen overleggen en beslissen per fase. Zullen de twee elkaar ontmoeten? Worden ze een koppel? Vervolgens worden de personages geconfronteerd met vijf "hindernissen". De leerlingen beslissen of die invloed hebben op de relatie. Na elke gespreksronde argumenteren de leerlingen of hun koppel samenblijft of niet. Via het spel wil men jongeren laten inzien dat ze hun kennis en attitudes op het vlak van relaties, seksualiteit en seksuele gezondheid meedragen vanuit hun eigen sociale en culturele context. Tegelijk wil men hen stimuleren om de nodige vaardigheden te ontwikkelen om op een open en constructieve wijze om te gaan met cultuurverschillen op dit vlak.

Uitgever

Sensoa (2007)

Taal
Doelgroep

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken