Zoekresultaten

Specification
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

1 Resultaat

Sorteren op
Boek
Boek

Intercultureel leren in de klas : 10 didactische arrangementen voor de opleidingen Leraar Basisonderwijs

Dorothee Van Kammen (Redacteur), Miep Kramer (Auteur), Liefke Sinnema (Auteur)

Deze lijvige map is samengesteld uit 11 delen, waaronder de 10 arrangementen waarvan sprake in de titel. De 10 arrangementen zijn uniform gestructureerd, waardoor de gebruiker vlot zijn/haar weg in het opzet vindt. Elk deel of arrangement is een vastgelegde interculturele leerroute met tientallen haltes, die telkens geordend worden volgens het zgn. ABCD-kroonsysteem, waarin autobiografie (het nadenken over de eigen plaats) of biografie (de perceptie van de omgeving) gevolgd wordt door conflict en dialoog (discussie en uitwisseling). In de verschillende arrangementen wordt er gerefereerd naar achtergrondmateriaal of bestaande lespakketten, die de leerkracht of de leerlingen kunnen helpen bij het 'afwandelen' van die leerroute. Elk arrangement geeft heel concreet aan welke voorkennis er van de lesgever en de leerlingen vereist is en welke doelen er zullen worden nagestreefd. De arrangementen behandelen volgende onderwerpen: 'leren cultuurbepaald...', 'oriëntatie op opleiding en beroep', 'buitenschoolse leefwereld van allochtone kinderen', 'een boom zovele bladeren, een rivier zovele kreken, een hoofd zovele gedachten', 'leven in een multi-etnische samenleving', 'lesgeven in multi-etnische groepen', 'hoi, aardrijkskunde', 'het persoonlijk werkconcept in de begeleidingsgroep', 'probleem gestuurd onderwijs: blok intercultureel onderwijs' en 'normen en waarden in westerse en niet-westerse samenlevingen'.

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken