Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Fictie of Non-fictie
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

3 Resultaten

Sorteren op
Arhus
Spel

3D Denken! Durven! Doen! : het leefsleutelspel rond welbevinden en risico's

Kristl Habils (Redacteur), Leen Van den Brande (Redacteur)

3D is een interactief spel voor klasgroepen van het eerste tot en met het laatste jaar van het secundair onderwijs. De groep of de begeleider maakt een keuze uit één van de zes thema's waarrond het spel kan worden gespeeld: welbevinden - ruzie & agressie - middelengebruik - gezondheid - seksualiteit - multimedia. Zes teams wandelen door een fictieve stad. Tijdens deze tocht kunnen ze punten verdienen door te denken, te durven of te doen. De leerlingen kunnen hun mening verwoorden of van gedachten wisselen bij een korte vraag, een kringgesprek of een teamopdracht die te maken heeft met het gekozen thema. Op die manier staan de jongeren stil bij de leuke en de minder leuke kanten van de verschillende thema's. Tussendoor komen speelse doe-opdrachten aan bod die het geheel luchtig en plezierig maken. De groep die het spel wint, krijgt het voorrecht om uit een aantal geselecteerde kaarten een 'actie' voor de hele klas te kiezen. Deze kleine of grote actie - die te maken heeft met het thema van het spel - wordt uitgewerkt in de dagen of weken na het spelen van het spel en heeft tot doel het thema wat verder uit te diepen.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Toeka : samen werken aan een warm en sterk schoolklimaat. 2

Geertje Bleukx (Auteur), Kristl Habils (Samensteller), Leen Van den Brande (Redacteur)

In het herwerkte Toeka-programma leeft de gelijknamige rode vogel nog steeds voort. De vrolijke Toeka laat kinderen van de eerste kleuterklas tot en met het zesde leerjaar stilstaan bij hun denken, hun voelen en hun gedrag. Het Toeka-programma wil de sfeer, de veiligheid en het vertrouwen in elke klas positief ondersteunen opdat kinderen zich op sociaal emotioneel vlak optimaal kunnen ontwikkelen. Er wordt gewerkt aan doelen als zich goed voelen, zichzelf durven zijn, je mening durven uiten, elkaar helpen, respect hebben voor elkaar, enz... Daartoe worden speelse activiteiten en verhalen aangeboden waarbij ervaren en reflecteren centraal staan. In elke graad wordt rond dezelfde basisthema's gewerkt en bij elk thema hoort een klasoverschrijdend start- en slotmoment. Het herwerkte pakket is uitgebreider dan het vorige: er wordt meer gebruik gemaakt van verhalen en in de derde graad duikt er een mysterieuze nieuwkomer op. De begeleidersmap voor de leerkracht bevat een concreet stappenplan om met Toeka 2 aan de slag te gaan. Er zijn uitgewerkte basislessen voor elk leerjaar, bijhorende werkbladen en aanvullende ideeën.

Uitgever
Taal
Doelgroep

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken