Het doel van het spel is ruimtelijk inzicht stimuleren bij kinderen van het 1ste en 2de leerjaar lager onderwijs door het samen puzzelen en bouwen van een blokkenconstructie. De opdrachten bieden genoeg differentiatiemogelijkheden voor de sterke en de zwakkere kinderen. Zij kunnen individueel of in groepjes aan de slag. De kinderen kunnen aan de hand van de oplossingskaarten zelf hun werk controleren. Het spel kan gelinkt worden aan de ontwikkelingsdoelen en eindtermen binnen de domeinen wiskundige initiatie, wiskunde en sociale vaardigheden.
Ieder kind bekijkt de wereld vol verwondering en nieuwsgierigheid. Deze vaardigheid maakt van hen grote onderzoekers en vraagt om onderwijs dat inspeelt op deze natuurlijke nieuwsgierigheid. De uitdaging van onderwijs dat een onderzoekende houding bij jonge kinderen verder ontwikkelt en stimuleert is dan ook het thema (of uitgangspunt?) van dit boek. In dit boek komt de onderzoekende houding aan bod, de rol van de leraar, onderwijs dat zich richt op de onderzoekende houding, een nascholingstraject voor de leraar en tools die een hulpmiddel kunnen zijn. Deze uitgave richt zich naar iedereen die betrokken is bij het kleuteronderwijs, waarbij er inspiratie geput kan worden uit praktijkvoorbeelden, nascholingssessies en theoretische achtergronden.
Dit is een Praktijk- en Visieboek dat grondig uit de doeken doet op welke manier je tablets kunt inzetten in het onderwijs. Hierbij wordt de tablet vooral gezien als middel en niet als doel. Het is een inspiratieboek dat elke leerkracht verder wil laten verder kijken dan de hype zelf en een handboek dat handvatten aanreikt om het tabletgebruik in de klas te faciliteren. Er zijn concrete activiteiten en impulsen uitgewerkt voor kleuters en lagere school: in de les, als project, binnen thema's, klasuitstappen, Er is een duidelijke vermelding van bruikbare apps en tools voor in praktijk. Het wil ook het probleemoplossend, onderzoekend en samenwerkend leren bij kinderen en jongeren stimuleren en ontwikkelen. Deze uitgave sluit aan binnen het STEM-onderwijs. STEM, de internationale afkorting voor Science, Technology, Engineering and Mathematics, staat onder andere voor het leergebied wiskunde en de domeinen wetenschap en techniek binnen het leergebied wereldoriëntatie.
In vier krachtige delen krijgen de leerkrachten in het kleuteronderwijs voldoende informatie en ideeën om de verschillende krachten te kunnen ervaren, onderzoeken, toepassen, gebruiken, begrijpen... Ze gaan dieper in op de mogelijkheden van deze krachten en hoe de mens deze krachten gebruikt voor eigen nut. Dit betekent dat zowel wetenschap als techniek duidelijk aan bod komen in dit pakket. Weerstandskrachten en wrijvingskrachten komen verspreid over de verschillende delen aan bod. In elk deel staan twee vragen centraal: Hoe kunnen we kracht met ons eigen lichaam ervaren en onderzoeken? (onderzoeksactiviteiten). Hoe maken we in het dagelijks leven of in de onmiddellijke leefwereld gebruik van kracht? (ontwerpactiviteiten). Doelgroep 2de en 3de kleuterklas. Er is een bijhorende website: www.krachtpatsers.be