Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Fictie of Non-fictie
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

13 Resultaten

Sorteren op
Extern
Boek
Boek

Verhalend ontwerpen met rovers in het biezenbos

Katrien Van Poeck (Redacteur), Jürgen Loones (Redacteur)

Lespakket om leerkrachten basisonderwijs op weg te helpen om werk te maken van EDO (Educatie voor Duurzame Ontwikkeling). 'Rovers in het Biezebos!' is een verhaal van jeugdauteur Marc de Bel met de Boeboeks als hoofdpersonages. Bij verhalend ontwerpen worden leeractiviteiten in een verhaallijn gepland. Dat biedt de kinderen een kader waarbinnen activiteiten als zinvol worden ervaren. De kinderen 'worden' de hoofdpersoon van het verhaal of verzinnen zelf een hoofdpersoon waarmee ze zich kunnen identificeren. Met cd-rom met o.a. lied 'De Grote Herfstpluk'. - Doelgroep 3 tot 10 jaar.

Boek
Boek

Afval en duurzame materialen : afval voorkomen en milieuvriendelijk aankopen in het secundair onderwijs

Eric Craenhals (), Katrien Van Poeck ()

In het pakket Afval en duurzame materialen voor het secundair onderwijs kun je informatie, tips en activiteiten terugvinden om alle stappen van het MOS-traject te doorlopen. Het maakt het project MOS niet alleen haalbaar, maar bovendien pedagogisch en ecologisch verantwoord. Voor elke stap in het MOS-stappenplan worden per graad opdrachten en methodieken aangeboden die passen binnen het eindtermenpakket. De eindtermen die erbij horen, zijn daarbij opgelijst. Taken voor verschillende doelgroepen op school komen aan bod: de milieuwerkgroep, leerlingen en leerkrachten, het technisch personeel en de directie.

Boek
Boek

De vlag en de lading : educatie voor Duurzame Ontwikkeling

Katrien Van Poeck (Redacteur), Jürgen Loones (Redacteur)

Een werkgroep uit het EDO-overlegplatform dacht na over wat EDO (Educatie voor Duurzame Ontwikkeling) kan betekenen en wat niet. Het denkwerk mondde uit in een visievormend reflectiedocument over dit dynamische concept dat (nog) volop in evolutie is. De tekst wil leerkrachten, vormingswerkers, docenten, jeugdwerkers, enz. een praktisch inzicht geven in de belangrijkste uitgangspunten van EDO. Deze uitgangspunten werden verder uitgewerkt aan de hand van een aantal reflectievragen die de principes concretiseren. Het document bevat tal van praktijkvoorbeelden.

Boek
Boek

Verhalend ontwerpen met 'Rovers in het Biezebos!', boek van Marc de Bel

Katrien Van Poeck (Redacteur), Jürgen Loones (Redacteur), Marc De Bel (Auteur)

Leerkrachten worden met dit lespakket op weg geholpen om werk te maken van educatie voor duurzame ontwikkeling. Er wordt vertrokken van een echt verhaal 'Rovers in het Biezebos!' geschreven door Marc de Bel. Naast achtergrondinformatie over duurzame ontwikkeling en het lespakket, krijgt de leerkracht ook een concrete uitwerking. Op de cd staat het Boeboeklied 'De Grote Herfstpluk'.

Boek
Boek

Niet voor groentjes : onderzoeksrapport NME voor volwassenen

Muriel Geldhof (Auteur), Katrien Van Poeck (Auteur)

Sociaal-culturele organisaties willen meer aandacht besteden aan natuur en milieu. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport 'Niet voor groentjes'. Daarom inventariseert de Cel NME&I het bestaande aanbod van natuur- en milieuorganisaties en instellingen voor het sociaal-cultureel volwassenenwerk. Het onderzoeksrapport bewijst dat de sociaal-culturele organisaties NME- aanbod en activiteiten als tentoonstellingen, vormingspakketten, geleide bezoeken, wandelingen en infoavonden in hun programmatie willen opnemen, maar dat zij hiervoor zelf niet altijd over de nodige knowhow beschikken. Daarvoor doen ze graag een beroep op gespecialiseerde organisaties.

Boek
Boek

Afval en duurzame materialen : afval voorkomen en milieuvriendelijk aankopen in het secundair onderwijs

Eric Craenhals (), Katrien Van Poeck ()

In het pakket Afval en duurzame materialen voor het secundair onderwijs kun je informatie, tips en activiteiten terugvinden om alle stappen van het MOS-traject te doorlopen. Het maakt het project MOS niet alleen haalbaar, maar bovendien pedagogisch en ecologisch verantwoord. Voor elke stap in het MOS-stappenplan worden per graad opdrachten en methodieken aangeboden die passen binnen het eindtermenpakket. De eindtermen die erbij horen, zijn daarbij opgelijst. Taken voor verschillende doelgroepen op school komen aan bod: de milieuwerkgroep, leerlingen en leerkrachten, het technisch personeel en de directie.

Uitgever

Vlaamse overheid (Departement Leefmilieu, Natuur en Energie, afdeling Milieu integratie en -subsidiëringen, Dienst doelgroepenbeleid, Natuur- en Milieueducatie, 2008)

Taal
Extern
Artikel uit tijdschrift
Artikel uit tijdschrift

Natuur- en milieueducatie in tijden van hyperpragmatisme

Katrien Van Poeck (Auteur)

Extern
Artikel uit tijdschrift
Artikel uit tijdschrift

Anders gaan leren

Katrien Van Poeck (Auteur)

Extern
Artikel uit tijdschrift
Artikel uit tijdschrift

Een bespreking van Requiem for a species, een boek van Clive Hamilton

Katrien Van Poeck (Auteur)

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken