'Oogjes open!' is het tweede deel van een reeks didactische pakketten rond zintuigen en technologie voor jonge kinderen. Om een ervaringsgerichte aanpak mogelijk te maken, werd het pakket opgebouwd rond een set met allerlei instrumenten en opstellingen. Het prentenboek "Mie Piraat" dompelt de kinderen onder in de wereld van een konijntje dat bang is in het donker, maar dat gaandeweg leert dat er dieren zijn die wél kunnen zien in het duister én dat er technologische hulpmiddelen zoals de nachtkijker bestaan om te kunnen zien zonder het daglicht. De handleiding biedt, naast achtergrondinformatie over wat er bij 'zien' komt kijken en hoe je met het pakket werkt, 26 activiteiten rond experimenten met materialen en beelden. Op de CD-ROM kunnen de kinderen het verhaal van Mie Piraat zelfstandig bekijken en beluisteren. De beelden kunnen door de leerkracht ook gebruikt worden als 'projectiemateriaal'. Via de cd-rom kunnen de kinderen ook op virtuele wijze kennismaken met de effecten van een nachtkijker. Bij de activiteiten horen opdrachtkaarten die de kinderen op weg zetten in het experiment. De kaarten kunnen ook als instrument voor zelfevaluatie worden gebruikt of als een 'herhalingsfiche' voor thuis. Tenslotte bevat het pakket een set materialen om mee te experimenteren, bestaande uit een lens, spiegels, gekleurde mica, kartonnen poppetjes, stickers en een periscoop.
Het derde Doeboek, met een gloednieuwe selectie van doekaternen uit de afgelopen jaargangen van Kleuters & ik. Dit derde doeboek verschijnt na 25 jaargangen kleuters & ik. Een jubiliumeditie dus met verschillende activiteiten rond o.a. bewegen, hoeken, knutselen en natuur.
"Hopla, voel je goed..." stimuleert de emotionele ontwikkeling van het jonge kind via vertelplaten, maskertjes, kartonnen popjes, doe-plaatjes, situatieplaatjes, een dominospel, een bingospel en een draaischijf. De Hopla-personages vormen een ideale drager voor de basisgevoelens bang-boos-blij-verdrietig. Emoties die al door zeer jonge kinderen kunnen worden onderkend. De koffer biedt ook achtergrondinformatie voor ouders, leerkrachten, psychologen en begeleiders.
De Emoscoop is een educatieve set die de nodige prikkels aanreikt om boeiend bezig te zijn rond gevoelens met kinderen van 5 t/m 13 jaar. Tegelijk vormen de Emoscoop-activiteiten het vertrekpunt voor een waaier van werkvormen waarlangs het verkennen van gevoelens deel kan worden van de hele leeromgeving. De activiteiten kunnen ook deels in het hoeken- en contractwerk geïntegreerd worden. De Emoscoop heeft de volgende doelstellingen: kinderen een kader aanbieden om gevoelens van zichzelf en anderen waar te nemen, te herkennen en te benoemen; kinderen inzicht te laten verwerven in de relatie tussen gevoelens en de omstandigheden waardoor ze worden uitgelokt; kinderen leren omgaan met hun gevoelens en ze op adequate wijze tot expressie brengen; kinderen versterken in hun vermogen om op een meer effectieve manier met anderen om te gaan; een positief groepsklimaat scheppen door communicatie over gevoelens en relaties te stimuleren. De activiteiten kunnen op een flexibele manier ingezet worden
'Een huis vol gevoelens' is een vervolgset op 'Een doos vol gevoelens' en wil de sociale competentie van kinderen verhogen. De axenroos wordt daarbij als leidraad gebruikt. De doos bevat ondermeer een gevoelswaaier met 21 gevoelens die letterlijk opengevouwen kan worden en 63 gevoelsplaatjes met verhalen rond gevoelens. De vier basisgevoelens uit 'de Doos' werden uitgebreid naar 21 gevoelens, die met de waaier geïntroduceerd kunnen worden. Op de achterkant van elke prent staat een kortverhaal dat het uitgebeelde gevoel oproept en in de verf zet. Het beelddominospel bestaat uit plaatjes die zich als een verhaal aan elkaar laten rijgen en de vertelplaaten en het dierenbordspel staan helemaal in het teken van de tien axen en gevoelens. Via opdrachten en axenraadseltjes leren de kinderen de dierensymbolen en relatiewijze kennen. De twee grabbelhuisjes laten de kinderen dan weer in een volledige serie van gevoels-en dierenschijfjes grabbelen om in groep en onder begeleiding allerlei creatieve spelletjes te doen. Een CD met gevoelsgeladen muziekfragmenten uit verschillende genres maakt de koffer compleet.
De emoscoop: een koffer boordevol prikkels rond 21 gevoelens, gegoten in 4 spellen, 111 prenten en tientallen opdrachten waar pit in zit en die kinderen dichter bij zichzelf en elkaar brengen. De Emoscoop heeft een tweevoudige doelstelling: ‘Goed in je vel zitten’ en ‘Sociale competentie'.
De emoscoop: een koffer boordevol prikkels rond 21 gevoelens, gegoten in 4 spellen, 111 prenten en tientallen opdrachten waar pit in zit en die kinderen dichter bij zichzelf en elkaar brengen. De emoscoop heeft een tweevoudige doelstelling: Goed in je vel zitten en Sociale competentie.
Keuze-leuk bevat een materialenset en handvatten om jonge kinderen te ondersteunen in het vermogen om te kiezen, om plannen te maken. Kunnen kiezen is immers niet alleen leuk, maar essentieel om het stuur in eigen handen te nemen en je leven zelf te bepalen. De handleiding combineert veel praktijksuggesties met een stuk achtergrond om de ontwikkeling van kinderen op het vlak van kiezen en zelfsturing beter te begrijpen. Eerst beschrijft men verschillende mogelijkheden om het keuzebord te gebruiken in de klas en bij verschillende leeftijdsgroepen. Daarna zoemt men in op initiatief nemen, kiezen, plannen maken en uitvoeren en terugblikken als deel van zelfsturing en ondernemingszin. Het derde deel belicht de impact van het keuzebord op de onderwijspraktijk. Ten slotte is er een reeks van spelsuggesties bij het materiaal van Keuze-leuk.
Een set van materialen en activiteiten waardoor kinderen zich aangesproken voelen en die hen helpt om greep te krijgen op de complexe wereld van gevoelens en emoties in henzelf en in anderen.
Oortjes gespitst! bestaat uit een prentenboek en een didactisch pakket over technologie en gehoorproblemen bij jonge kinderen. Het prentenboek Wardje richt zich naar kinderen van 3 tot 6 jaar. Het dompelt ze onder in de leefwereld van een doof konijntje en leert ze hoe technologie toch een normaal leven mogelijk maakt. De handleiding biedt naast achtergrond informatie ook activiteiten aan rond 25 experimenten met materialen en geluiden. Op de CD-ROM kunnen de kinderen het verhaal van Wardje beluisteren zoals zij het zelf horen, maar ook zoals Wardje het hoort via zijn cochleair implantaat. En verder zijn er verschillende speelse luisteropdrachten die de kleuters zelfstandig op de PC kunnen uitvoeren. Het doe-boekje Klets-Boem-Beng! fungeert als verwerkingmateriaal, als zelfevaluatieinstrument en als communicatiemiddel met de ouders.
"Een doos vol gevoelens" is een set materialen ontworpen voor het ontwikkelen van sociale competenties bij kinderen. Het geheel is opgebouwd rond de 4 basisgevoelens : blij, bang, boos, verdrietig