Dit boek beschrijft de theorie en praktijk van de Leeruitdaging waarin het principe van de Leerkuil centraal staat en dat aansluit bij de principes van Growth Mindset en Leren zichtbaar maken. Het boek werkt de Leeruitdaging uit in zeven stappen: 1. Selecteer een concept. 2. Vraag leerlingen naar hun ideeën over het concept. 3. Zorg voor een cognitief conflict. 4. Laat je leerlingen ideeën vergelijken en zoeken naar overeenkomsten en verschillen. 5. Laat je leerlingen een denktool gebruiken om de ideeën te ordenen en te verbinden. 6. Laat je leerlingen een zo doordacht mogelijke definitie van het concept geven. 7. Kijk samen naar toepassingen van het geleerde en reflecteer op het leerproces. Het principe is oorspronkelijk ontwikkeld voor 9 tot 13-jarigen, maar kan met aanpassingen vermeld in het boek gebruikt worden vanaf 3 jaar.
De samenleving verandert snel. Om alle veranderingen in de 21e eeuw te kunnen hanteren, hebben leerlingen méér nodig dan kennis die we ze nu leren. De kennis die ze straks nodig hebben, is immers vaak nog niet beschikbaar. Robert Marzano en Tammy Heflebower stellen in hun bestseller Klaar voor de 21e eeuw dat we leerlingen dienen uit te rusten met 5 essentiële vaardigheden.Ze onderscheiden daarbij 3 cognitieve vaardigheden (om informatie te verwerken) en 2 conatieve vaardigheden (om goed te kunnen omgaan met anderen). In deze beknopte bewerking van Klaar voor de 21e eeuw, maak je kennis met deze 5 21e eeuwse vaardigheden en ontdek je hoe je leerlingen kunt voorbereiden op de veelzijdige kenniseconomie van nu.
Informatief boek voor onderwijsprofessionals in het basis- en voortgezet onderwijs over het effectief begeleiden van leerprocessen en de verschillende fasen waarin die leerprocessen verlopen.
Leren zichtbaar maken met formatieve evaluatie : het praktijkboek van Shirley Clarke ; bewerkt door Annemieke van Grol, Marije Heijdenrijk, Joost Maarschalkerweerd en Bert Wille