Waarom is leren soms zo moeilijk en in andere gevallen juist zo gemakkelijk? Leren zichtbaar maken met de kennis over hoe wij leren legt dit uit. Het zet uiteen wat de belangrijkste principes en strategieën van het leren zijn. John Hattie bouwt in dit boek voort op de inzichten uit zijn project Visible Learning (Leren zichtbaar maken). Zijn ideeën over hoe leraren hun impact op het leren kunnen vergroten, vinden inmiddels wereldwijd navolging. In dit boek koppelen John Hattie en Gregory Yates deze inzichten aan de laatste ontwikkelingen vanuit de cognitieve wetenschap. Zo komen ze tot een krachtig en aanvullend kader voor het leren in de klas en daarbuiten. Het boek is opgebouwd uit drie delen:Leren in de klas; De basis van het leren (over cognitieve bouwstenen voor kennisverwerving); Ken uzelf (over vertrouwen en zelfkennis). De uitgave beschikt over uitgebreide interactieve middelen, inclusief zelfstudievragen die het kritisch denken aanmoedigen, suggesties om verder te lezen en links naar relevante filmpjes en websites.Dit fascinerende boek is bedoeld voor elke leerling, leraar of ouder die wil weten hoe onderzoek naar menselijke leerprocessen ons kan helpen bij het lesgeven. Het biedt een brede blik op bevindingen uit vooral de sociale en cognitieve psychologie. De resultaten worden gepresenteerd in een model dat bruikbaar is op elk niveau.
Dit boek beschrijft de theorie en praktijk van de Leeruitdaging waarin het principe van de Leerkuil centraal staat en dat aansluit bij de principes van Growth Mindset en Leren zichtbaar maken. Het boek werkt de Leeruitdaging uit in zeven stappen: 1. Selecteer een concept. 2. Vraag leerlingen naar hun ideeën over het concept. 3. Zorg voor een cognitief conflict. 4. Laat je leerlingen ideeën vergelijken en zoeken naar overeenkomsten en verschillen. 5. Laat je leerlingen een denktool gebruiken om de ideeën te ordenen en te verbinden. 6. Laat je leerlingen een zo doordacht mogelijke definitie van het concept geven. 7. Kijk samen naar toepassingen van het geleerde en reflecteer op het leerproces. Het principe is oorspronkelijk ontwikkeld voor 9 tot 13-jarigen, maar kan met aanpassingen vermeld in het boek gebruikt worden vanaf 3 jaar.
Hoe leraren denken over leren en over hun eigen rol hierin, is een van de belangrijkste invloeden op de leerprestaties van leerlingen. Samen met Klaus Zierer beschrijft John Hattie de mindframes of denkkaders die leraren zich eigen kunnen maken om het maximale uit hun leerlingen te halen. Deze praktische gids met vragenlijsten, schema’s, checklists en oefeningen laat voor elke school precies zien hoe de denkkaders kunnen worden toegepast. Voor 10 mindframes om leren zichtbaar te maken bewerkten John Hattie en Klaus Zierer de resultaten uit Hatties indrukwekkende boek Leren zichtbaar maken tot tien denkkaders voor succesvolle leerkrachten en docenten. Voorbeelden zijn: ‘Ik evalueer mijn impact op het leren van mijn leerlingen’ en ‘Ik streef naar een uitdaging voor alle leerlingen, zodat ze niet alleen “hun best doen”’. Elk hoofdstuk begint met zelfreflectievragen over het denkkader (bijvoorbeeld of je er goed in bent, wat je doel is, enzovoort), een korte schets om het denkkader tastbaar te maken en de leerdoelen met betrekking tot het denkkader. Daarna volgt een bespreking van factoren uit Leren zichtbaar maken die het denkkader ondersteunen. Elk hoofdstuk sluit af met voorstellen voor en voorbeelden van handelen, een checklist voor het handelen en oefeningen. (Bron: Bazalt)
Informatief boek voor onderwijsprofessionals in het basis- en voortgezet onderwijs over het effectief begeleiden van leerprocessen en de verschillende fasen waarin die leerprocessen verlopen.