Ondersteunend materiaal bij de nieuwe eindtermen en leerplandoelen techniek. Verticale leerlijn met verwante thema's voor de eerste, tweede en derde graad met een praktische handleiding voor de leerkracht. Aan de hand van opdrachten bij een 20-tal nieuwe thema's worden de leerlingen van het lager onderwijs vertrouwd gemaakt met de technische manier van denken. Telkens wordt vertrokken vanuit een zinvolle context uit de leefwereld van de kinderen. Het algemeen kader bestaat uit: Begrijpen (inzicht, vragen stellen, hoe het in elkaar zit, evolutie). Hanteren (probleemoplossend denken en handelen, stappenplan, veilig en nauwkeurig). Duiden (techniek in de samenleving, andere toepassingen ...). Er is telkens oog voor een uitvoerende (stappenplan), ontwerpende (zelf ontwerpen), analyserende en evaluerende benadering.
Ondersteunend materiaal bij de nieuwe eindtermen en leerplandoelen techniek. Verticale leerlijn met verwante thema's voor de eerste, tweede en derde graad met een praktische handleiding voor de leerkracht. Aan de hand van opdrachten bij een 20-tal nieuwe thema's worden de leerlingen van het lager onderwijs vertrouwd gemaakt met de technische manier van denken. Telkens wordt vertrokken vanuit een zinvolle context uit de leefwereld van de kinderen. Het algemeen kader bestaat uit: Begrijpen (inzicht, vragen stellen, hoe het in elkaar zit, evolutie). Hanteren (probleemoplossend denken en handelen, stappenplan, veilig en nauwkeurig). Duiden (techniek in de samenleving, andere toepassingen ...). Er is telkens oog voor een uitvoerende (stappenplan), ontwerpende (zelf ontwerpen), analyserende en evaluerende benadering.
Ondersteunend materiaal bij de nieuwe eindtermen en leerplandoelen techniek. Verticale leerlijn met verwante thema's voor de eerste, tweede en derde graad met een praktische handleiding voor de leerkracht. Aan de hand van opdrachten bij een 20-tal nieuwe thema's worden de leerlingen van het lager onderwijs vertrouwd gemaakt met de technische manier van denken. Telkens wordt vertrokken vanuit een zinvolle context uit de leefwereld van de kinderen. Het algemeen kader bestaat uit: Begrijpen (inzicht, vragen stellen, hoe het in elkaar zit, evolutie). Hanteren (probleemoplossend denken en handelen, stappenplan, veilig en nauwkeurig). Duiden (techniek in de samenleving, andere toepassingen ...). Er is telkens oog voor een uitvoerende (stappenplan), ontwerpende (zelf ontwerpen), analyserende en evaluerende benadering.
Ondersteunend materiaal bij de nieuwe eindtermen en leerplandoelen techniek. Verticale leerlijn met verwante thema's voor de eerste, tweede en derde graad met een praktische handleiding voor de leerkracht. Aan de hand van opdrachten bij een 20-tal nieuwe thema's worden de leerlingen van het lager onderwijs vertrouwd gemaakt met de technische manier van denken. Telkens wordt vertrokken vanuit een zinvolle context uit de leefwereld van de kinderen. Het algemeen kader bestaat uit: Begrijpen (inzicht, vragen stellen, hoe het in elkaar zit, evolutie). Hanteren (probleemoplossend denken en handelen, stappenplan, veilig en nauwkeurig). Duiden (techniek in de samenleving, andere toepassingen ...). Er is telkens oog voor een uitvoerende (stappenplan), ontwerpende (zelf ontwerpen), analyserende en evaluerende benadering.
Youssef, Suzy, Jorg en Aldo spelen samen in een rockbandje. Ze mogen zelfs optreden op het schoolfeest! Maar wanneer de grote dag er is, komt Youssef niet opdagen. Zijn vrienden gaan naar hem op zoek. Hij lijkt spoorloos verdwenen. Ze komen in steeds vreemdere situaties terecht. Wanneer ze Youssef uiteindelijk terugvinden, blijkt dat hij een groot geheim met zich meedraagt Een spannend stripverhaal over kinderen zonder papieren. En over hoe het is om illegaal in België te leven. De strip maakt deel uit van een educatief pakket, bedoeld voor de derde graad lager onderwijs. De strip kan voor de hele klas in gedrukte vorm worden aangekocht, maar kan ook op de website of klassikaal gelezen worden. Na het lezen van de strip kan met het educatief pakket gewerkt worden. Binnen vier themas wordt hier verder op de inhoud van de strip ingegaan. Hapklaar lesmateriaal, teksten en spelletjes om in de klas mee aan de slag te gaan Waarom migreren mensen? Wat betekenen die papieren nu juist? Wat wil het concreet zeggen om zonder papieren in België te moeten leven? En waarom komen zo veel mensen zonder papieren in de armoede terecht?