Het aantal leerlingen met zorgen in vooral het voortgezet onderwijs is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. Grote behoefte is er aan nieuwe instrumenten en inzichten op zorgleerlingen in de klas te ondersteunen. Oplossingsgericht werken kan worden gezien als een methodiek die door mentoren goed kan worden toegepast. In dit praktische boekje wordt in beperkte mate theorie aangereikt. De kracht van de methodiek is de kwaliteit van communicatie met de jongeren en het principe van gelijkwaardigheid. Gevolg is dat er een sterke relatie ontstaat tussen leraar en leerling. Veel aandacht wordt gegeven aan 'het in de kracht zetten van de leerling'. Denk daarbij aan middelen als complementen maken, het versterken van het zelfbeeld, een routekaart maken, van klacht naar wens, de 'wondervraag' en dergelijke. Het boekje is vooral gericht op de dagelijkse onderwijspraktijk en dan vooral op de versterking van competenties van leraren in het omgaan met zorgleerlingen. Doelgroep: mentoren, begeleiders, teamleiders van scholen voor voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. (Bron: Jos Derksen, NBD Biblion)
Beschrijving van een methode voor hulpverleners om het zelfbeeld en inzicht van hun clie͏̈nten te versterken en zo praktische oplossingen te laten vinden voor hun problemen.