Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Fictie of Non-fictie
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Recensie
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

4 Resultaten

Sorteren op

Honderduit! Handreiking voor doelgericht en creatief werken aan mondelinge taalvaardigheid

Jack Duerings (Auteur), Marian Bruggink (Auteur), Maud van Druenen (Auteur), Heleen Strating (Auteur)

In het boek Honderduit! presenteren de auteurs routines waarmee je als leerkracht doelgericht aan mondelinge vaardigheden kunt werken van groep 1 tot en met 8 in het (speciaal) basisonderwijs (2de kleuterklas tot 6de leerjaar). Dit routineboek is vergelijkbaar met het succesvolle Op Woordenjacht in zijn opbouw en praktische insteek. Een routine in Honderduit! is een verzameling van mogelijke activiteiten rondom de verschillende doelen in het mondelinge taaldomein. Door de werkvormen regelmatig in te zetten, krijgen ze voor leerkracht en leerlingen al snel het karakter van een routine. Bij de routine De luistervink bijvoorbeeld, waarvoor kinderen direct in de luisterstand staan, of Op verhaal komen, waarbij kinderen hun eigen authentieke verhaal mogen vertellen. Juist door het vluchtige karakter van het mondelinge domein is tijd voor reflectie van groot belang. De uitgebreid beschreven basisroutine Terug- en vooruitspoelen loopt daarom als een rode draad door alle routines in het boek. Hiermee leren kinderen - individueel, met de leerkracht of in een klein groepje - reflecteren op hun mondelinge taalgebruik en samen doelen te stellen voor de komende periode. Organizers en coöperatieve werkvormen worden in het boek als middel binnen de routines ingezet. Een organizer helpt kinderen bij het ordenen en structureren van nieuwe informatie of van hun eigen gedachtes, ideeën of verhaal. Met coöperatieve werkvormen leren kinderen van en met elkaar. En niet te vergeten: de effectieve spreektijd van kinderen wordt erdoor vergroot.

Extern
Boek

Klaar voor de 21e eeuw [beknopte uitgave] : vaardigheden voor een veranderende wereld

Robert J. Marzano (Auteur), Tammy Heflebower (Auteur), Jack Duerings (Bewerker), Dook Kopmels (Bewerker), Joost Maarschalkerweerd (Bewerker), Sabine Kokee (Bewerker)

De samenleving verandert snel. Om alle veranderingen in de 21e eeuw te kunnen hanteren, hebben leerlingen méér nodig dan kennis die we ze nu leren. De kennis die ze straks nodig hebben, is immers vaak nog niet beschikbaar. Robert Marzano en Tammy Heflebower stellen in hun bestseller Klaar voor de 21e eeuw dat we leerlingen dienen uit te rusten met 5 essentiële vaardigheden.Ze onderscheiden daarbij 3 cognitieve vaardigheden (om informatie te verwerken) en 2 conatieve vaardigheden (om goed te kunnen omgaan met anderen). In deze beknopte bewerking van Klaar voor de 21e eeuw, maak je kennis met deze 5 21e eeuwse vaardigheden en ontdek je hoe je leerlingen kunt voorbereiden op de veelzijdige kenniseconomie van nu.

Boek

Op woordenjacht : creatief en effectief werken aan woordenschatuitbreiding

Jack Duerings (Auteur), Barbara Van der Linden (Auteur), Uriël Schuurs (Auteur), Heleen Strating (Auteur)

WOORDEN DOEN ERTOE! Dat geldt voor alle leerlingen gedurende hun hele schoolloopbaan. Een goede woordkennis komt niet alle leerlingen even snel of gemakkelijk aanwaaien. Daarom willen veel leerkrachten en taalcoördinatoren in Nederland en Vlaanderen werk maken van goed woordenschatonderwijs.Dit boek laat zien hoe je kansen kunt grijpen en kansen kunt creëren voor alle kinderen in alle groepen. Dit kan in de taalles, in kringgesprekken, tijdens de geschiedenisles, eigenlijk de hele schooldag door.Op Woordenjacht is een bronnenboek dat jou wil inspireren een impuls te geven aan goed woordenschatonderwijs. Het boek geeft informatie over het werken met woordenschatroutines, grafische modellen en coöperatieve werkvormen. Een groot aantal praktische en inspirerende praktijkvoorbeelden wordt kort en krachtig uitgewerkt. Daarnaast is er aandacht voor de theoretische achtergronden van woordenschatonderwijs en is het boek te gebruiken als handleiding voor de implementatie op schoolniveau.

Extern
Artikel uit tijdschrift
Artikel uit tijdschrift

Strak in het korset of juist alle ruimte?

Jack Duerings (Auteur), John Bronkhorst (Auteur)

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken