Dit handboek voor beginnende en ervaren mentoren is geschreven vanuit een contextuele visie. Mentoren kunnen erin lezen hoe ze effectief in balans kunnen komen met hun leerlingen, met ouders, met collega's en ook met zichzelf. Het boek gaat uitgebreid in op diverse gesprekstechnieken. Ook worden handvatten gegeven om van een mentorklas een hechte groep te maken. Verder geeft men tips om de eerste ouderavond tot een succes te maken, om een goed leerlingvolgsysteem op te zetten en rapportvergaderingen succesvol te leiden. Tenslotte brengen de auteurs de meest voorkomende leerproblemen als faalangst, dyslexie en ADHD helder in beeld. Op de bijbehorende website is extra materiaal te downloaden en worden de laatste nieuwtjes op het gebied van het mentoraat gepubliceerd.
Het handboek 'Positieve groepsvorming' is een naslagwerk voor iedereen in het onderwijs die met het werken met groepen meer succes wil behalen. Groepsprocessen worden beïnvloed door veel factoren. Het gaat verder dan de vraag welke kinderen je bij elkaar plaatst. Ook het misverstand dat kleinere groepen per definitie makkelijker zijn wordt weerlegd. In het laatste hoofdstuk worden verschillende werkvormen beschreven.