Dit project maakt kleuters van de derde kleuterklas warm voor de wondere wereld van de wetenschap en biedt een degelijke ondersteuning bij het begeleiden van wetenschap en techniek in de kleuterklas. Laat hen ervaren, kijken, luisteren, experimenteren, zoeken en... ontdekken! Water is de grondstof waarrond het materiaal voor Wonderzoekers is uitgewerkt. Het is een grondstof die relatief goedkoop en makkelijk voorhanden is. Bovendien is water een materiaal dat heel wat experimenteerkansen aan kleuters biedt. Elke keer opnieuw kunnen ze met het materiaal herbeginnen, herhalen, variëren. Uiteraard vraagt dat de nodige voorzorgsmaatregelen van de begeleider. Knoeien mag en moet! Alle ervaringen die kleuters zullen opdoen hebben betrekking op eigenschappen van water. Er zijn vier afgebakende wateronderwerpen met links naar verschillende wetenschappelijke disciplines: water verplaatst, water verandert, water verkleurt, water verdwijnt. In elk onderwerp worden verschillende Wonderzoeksvragen gesteld waar u samen met de kleuters een antwoord kunt op zoeken. Er zijn een tiental Wonderzoeksvragen, zoals Kun je water kleuren?, Kan water in lucht verdwijnen?, Kan water vast worden?...Kleurrijke, aantrekkelijk geïllustreerde grote platen (A2 harmonicasysteem) vervolledigen het geheel. Kleuters kunnen op deze levensechte taferelen zoeken naar situaties waarin hetzelfde fenomeen uit het Wonderzoekje te zien is. Bij wonderzoekers hoort een website: www.wonderzoekers.be
Evenwichtige voeding is één van de basisvoorwaarden voor een normale groei en ontwikkeling van het kind. Het is een basisbehoefte die bij bevrediging leidt tot een algemeen fysiek welbevinden. De school blijkt ook een belangrijke actor te zijn om het voedingsgedrag van jonge kinderen te beïnvloeden. Het is dan ook interessant om het thema 'evenwichtige voeding en beweging' als thema in de kleuterklas aan de orde te stellen en vooral om de kennis van de kleuters op dit vlak te verruimen. Naast het aanreiken van handvaten om een samenhangend gezondheidsbeleid op school uit te werken, biedt deze map tal van concrete activiteiten, suggesties en kopieerbladen. De 'actieve voedingsdriekhoek' wordt uitgewerkt aan de hand van het prentenboek "Lekker en Gezond".
Soep is een ideale bereiding om de kinderen in contact te brengen met een grote variatie aan groenten. In de map vind je kant-en-klare recepten voor verschillende soepen die thuishoren in een bepaald seizoen (met uitzondering van de zomer). Telkens zijn suggesties gegeven om de soep te koppelen aan fantasiethema's. Denk maar aan elfensoep, piratensoep, kaboutersoep... Bij de recepten hoort een reeks foto's waarop de verschillende stappen van het bereiden van de soepen visueel worden voorgesteld, met inbegrip van de voorafgaande en afrondende stappen (handen wassen, tafel schoonmaken,tafel dekken, soep opeten..). Zo kunnen de kleuters zelf de recepten 'lezen'.
In vier krachtige delen krijgen de leerkrachten in het kleuteronderwijs voldoende informatie en ideeën om de verschillende krachten te kunnen ervaren, onderzoeken, toepassen, gebruiken, begrijpen... Ze gaan dieper in op de mogelijkheden van deze krachten en hoe de mens deze krachten gebruikt voor eigen nut. Dit betekent dat zowel wetenschap als techniek duidelijk aan bod komen in dit pakket. Weerstandskrachten en wrijvingskrachten komen verspreid over de verschillende delen aan bod. In elk deel staan twee vragen centraal: Hoe kunnen we kracht met ons eigen lichaam ervaren en onderzoeken? (onderzoeksactiviteiten). Hoe maken we in het dagelijks leven of in de onmiddellijke leefwereld gebruik van kracht? (ontwerpactiviteiten). Doelgroep 2de en 3de kleuterklas. Er is een bijhorende website: www.krachtpatsers.be