Beschrijving van een leesmethode voor kinderen met een autismespectrumstoornis, waarin een duidelijke koppeling wordt gelegd tussen lezen en begrijpen doordat aandacht wordt geschonken aan de letters als losse componenten, het woord en de betekenis.
De werkbundel Over (het) leven bevat een verzameling sociale leerverhalen die vanuit de praktijk tot stand is gekomen. Sociale leerverhalen vormen een onmisbare hulp bij sociale competentietrainingen van kinderen met autisme en een normale tot randnormale begaafdheid. Ze geven hen inzicht in het sociale verkeer. De sociale leerverhalen in deze bundel (bedoeld voor kinderen van ongeveer zes tot twaalf jaar) gaan over communicatie, sociale interactie, een aantal maatschappelijke thema's en gedrag in een specifieke context (nl. de klas). Verder zijn een aantal quizzen en ganzenbordspelen opgenomen. Beide methodes blijken een uitstekend middel te zijn om de aangeleerde kennis en vaardigheden te toetsen en in te oefenen. De verhalen in Over (het) leven zijn uitgewerkt in twee versies: één met tekeningen (voor jonge kinderen) en één zonder (voor oudere kinderen met een hoger taalniveau). De basisversie uit 2004 is ondertussen aangevuld met 29 sociale leerverhalen. Bij de aanvulling is veel meer ruimte gelaten voor de eigen inbreng van de kinderen. Heel vaak wordt gevraagd of verwezen naar eigen belevingen en persoonlijke invullingen. Dit zorgt er enerzijds voor dat de leerverhalen nog meer worden geïndividualiseerd. Anderzijds benadrukt het de interindividuele verschillen. Door hun antwoorden naast die van de anderen te leggen, zien de kinderen dat iedereen anders denkt, beleeft of aanvoelt. De herziene en aangevulde versie van Over (het)leven bevat een bijbehorende digitale versie op CD-rom, die het mogelijk maakt de verhalen zelf aan te passen aan de individuele noden.
De bundel 'Doe wat je leest' is ontstaan in de logopedische praktijk en uitgewerkt vanuit de nood aan een aangepast oefenprogramma voor (rand)normaal begaafde kinderen met autisme van ongeveer 7 tot 14 jaar. De bedoeling ervan is om kinderen stap voor stap te leren instructies lezen, correct interpreteren en systematisch uitvoeren. Kinderen met autisme zijn gebaat bij een gerichte, instructieve aanpak waarbij ze leren exact te doen wat er in de opdracht staat. De 118 oefeningen in deze bundel zijn thematisch ingedeeld en hebben een verschillende moeilijkheidsgraad. De opdrachten starten op een vrij eenvoudig niveau en worden steeds complexer, zowel inhoudelijk (betekenisverlening) als vormelijk (qua uitvoering). Het pakket is behalve voor kinderen met autisme ook bruikbaar bij andere kinderen die moeite hebben met begrijpend lezen en het uitvoeren van opdrachten. We denken hierbij aan kinderen met leerproblemen, lees- en spellingsproblemen, ADHD, een licht mentale retardatie, taalproblemen, enz. Het komt erop aan om via degelijke observatie en procesdiagnostiek een goed beeld te krijgen van de vaardigheden én moeilijkheden van een kind, zodat een individueel aangepaste interventie mogelijk wordt.
Gelezen en begrepen is een losbladige bundeling van tekstmateriaal die kan dienen als basis bij het trainen van begrijpend lezen van verhalen bij kinderen met autisme. Het zoeken naar geschikte teksten en verhalen voor kinderen met autisme is een tijdrovende (en bovendien vaak frustrerende) activiteit. Voor kinderen zonder autisme is er heel wat goed leesmateriaal voorhanden. Daarbij geldt het technisch leesniveau, uitgedrukt in AVI, als criterium. Nergens zien we echter een inhoudelijke kwalificatie, terwijl dit bij de keuze van verhalen voor kinderen met autisme dé belangrijkste invalshoek zou moeten zijn. Voor hen is de volledige verhaalcontext namelijk van wezenlijk belang om te begrijpen waarover het gaat. Deze bundel is ontstaan vanuit de werkervaring van de auteurs. Hij bevat verschillende soorten verhalen waarbij de nadruk op telkens een ander aspect van begrijpend lezen ligt. Er is tekstmateriaal op een makkelijk en hoger leesniveau (resp. voor beginnende en gevorderde lezers).
Oefenbundel om (rand)normaal begaafde kinderen met autisme van 7 tot 14 jaar te leren instructies lezen, correct interpreteren en systematisch uitvoeren.