Uit de behoefteanalyse 'Wereldburgerschapseducatie op maat' (2015) dIe HIVA maakte in opdracht van Kleur Bekennen voor het secundair onderwijs, blijkt dat leerlingen vragende partij zijn voor meer wereldburgerschap op school (bijvoorbeeld rond omgaan met informatie van internet en tv, kinder- en mensenrechten, politieke gebeurtenissen, armoede en ontwikkelingslanden). De leerlingen geven dus aan dat ze interesse hebben voor wat er in de wereld gebeurt en dat ze hierover willen leren op school. Uit de analyse van de huidige situatie blijken ook enkele belemmerende factoren, zoals het feit dat het wereldburgerschap te weinig structureel verankerd is in het schoolgebeuren en afhankelijk is van de vrijwillige inzet van individuele leerkrachten, waardoor het beperkt wordt tot enkele (vaak levensbeschouwelijke) vakken of losstaande projecten of solidariteitsacties. Directeurs geven aan weinig zicht te hebben op de impact ervan.
Argumentatie voor een schoolbeleid dat zittenblijven in het basis- en voortgezet onderwijs in met name Vlaanderen moet tegengaan, voorzien van werk- en discussiemateriaal voor schoolteams.