CLIM staat voor coöperatief leren in multiculturele groepen. Van leerkrachten wordt verwacht dat zij aan intercultureel onderwijs doen. Om dat in de praktijk te realiseren, ontwikkelde het Steunpunt ICO thematische pakketten voor de 2de en de 3de graad basisonderwijs. Dit pakket gaat over milieu en biedt een algemene handleiding, een handleiding bij het thema, een lespakket en een evaluatiebundel. Bedoeld voor de derde graad basisonderwijs.
In deze Clim-map leren de kinderen over de impact van tijd op ons leven. Ze maken kennis met verschillende manieren om tijd te meten en met de evolutie van verleden naar heden en toekomst. Aan de hand van interessante inhouden en leuke activiteiten, leren de kinderen de principes van coöperatief leren toepassen. Verantwoordelijkheid opnemen tijdens een groepswerk, leren samenwerken en overleggen, en het verwerken van inhoudelijke informatie, het komt allemaal aan bod.
In deze Clim-map staat de relatie tussen mens en dier centraal. Aan de hand van interessante inhouden en leuke activiteiten, leren de kinderen de principes van coöperatief leren toepassen. Verantwoordelijkheid opnemen tijdens een groepswerk, leren samenwerken en overleggen, en het verwerken van inhoudelijke informatie, het komt allemaal aan bod.
In deze Clim-map worden de kinderen bewust gemaakt van milieuzorg en leren ze daarover standpunten innemen. Aan de hand van interessante inhouden en leuke activiteiten leren de kinderen de principes van coöperatief leren toepassen. Verantwoordelijkheid opnemen tijdens een groepswerk, leren samenwerken en overleggen, en het verwerken van inhoudelijke informatie, het komt allemaal aan bod.
'De Wiskanjers Zorg' is een methode-onafhankelijke, 13-delige schoolzorgmappenreeks, die leerdoelgebonden is waardoor het direct inzetbaar is in combinatie met elke wiskundemethode. Deze mappenreeks bevat remediëringsmateriaal bij elk wiskundedomein. Ideaal voor leerlingen die een stapje terug moeten zetten voor een bepaald vakonderdeel en om individuele wiskundetrajecten op te stellen. Met 'De Wiskanjers Zorg' bereiken de leerlingen de minimumdoelen om hun getuigschrift te behalen. Leerlingen verkennen, oefenen en passen de leerinhoud stapsgewijs toe aan de hand van prikkelarme werkbladen. De twee mappen 'Boei' zijn bedoeld als ondersteuning bij het aanvankelijk rekenen van kinderen die de overstap van kleuterklas naar basisonderwijs maken. De leerlingen maken kennis met kwalitatieve, kwantitatieve en ruimtelijke relatiebegrippen. Ze leren hoeveelheden van 1 tot 10 tellen en vormen.
'De Wiskanjers Zorg' is een methode-onafhankelijke, 13-delige schoolzorgmappenreeks, die leerdoelgebonden is waardoor het direct inzetbaar is in combinatie met elke wiskundemethode. Deze mappenreeks bevat remediëringsmateriaal bij elk wiskundedomein. Ideaal voor leerlingen die een stapje terug moeten zetten voor een bepaald vakonderdeel en om individuele wiskundetrajecten op te stellen. Met 'De Wiskanjers Zorg' bereiken de leerlingen de minimumdoelen om hun getuigschrift te behalen. Leerlingen verkennen, oefenen en passen de leerinhoud stapsgewijs toe aan de hand van prikkelarme werkbladen. De twee mappen 'Boei' zijn bedoeld als ondersteuning bij het aanvankelijk rekenen van kinderen die de overstap van kleuterklas naar basisonderwijs maken. De leerlingen maken kennis met kwalitatieve, kwantitatieve en ruimtelijke relatiebegrippen. Ze leren hoeveelheden van 1 tot 10 tellen en vormen.
In dit thema ontdekken de leerlingen op een speelse wijze beelden, structuren en verbanden waarmee ze geconfronteerd worden. De nadruk ligt niet op kennisverwerving en op het trekken van grote conclusies, maar op het verwonderd ontdekken van structuren in hun nabije en verre omgeving, van de mogelijkheid om de wereld door verschillende brillen te bekijken, enz... In dit thema zijn veel muzische activiteiten verwerkt.
In de kleuterklas speelt de kring een grote rol... In de kring kun je een krachtige leeromgeving creëren die ervoor zorgt dat de kinderen taalvaardiger worden. Ze leren taal correct gebruiken in zinvolle communicatieve situaties. Kringen talig bekeken wil leraren meer inzicht geven in hoe je kinderen kunt stimuleren om op een assertieve manier deel te nemen aan de kring. Als je de kring goed begeleidt, kun je hem meer inhoud geven en functioneler en interactiever maken. Die interactiviteit zorgt ervoor dat de kinderen meer betrokken zijn. Ze stellen meer vragen, willen zaken uitdiepen en gaan opzoek naar inhoud. 'Kringen talig bekeken' is vooral gericht op leraren uit het kleuteronderwijs, maar ook voor leraren uit het lager onderwijs.
Taalprikkels wil de kleuterleiders/leidsters ondersteunen bij het aanbrengen van een rijk taalbad in alle activiteiten die ze in de klas opzetten. Het onthaal, 10-uurtje, plassen, handen wassen, jassen, . worden talig bekeken. Waaraan dienen klasklimaat en coaching - interactie te voldoen voor elk ritueel? Een aantal talige taken biedt tal van mogelijkheden om elk ritueel te verrijken. Tips voor handige materialen, spelen, ideetjes tot samenwerking, muzikale accenten, een verhaal en oog voor differentiatie horen bij elk uitgewerkt ritueel.
Alle rekendoelen, startend bij voorbereidend rekenen t.e.m. de doelen einde zesde leerjaar, worden behandeld. Je kan selecteren uit de verschillende domeinen, om zo een individueel leer- en oefentraject op te stellen op maat van elk kind.