De Toolkit Breed Evalueren (TBE) is ontwikkeld om leerkrachten te ondersteunen bij het breed in kaart brengen van de competenties Nederlands van leerlingen doorheen het secundair onderwijs. De TBE omvat scenario's om mee aan de slag te gaan, beschrijvende fiches van evaluatie-instrumenten, een raamwerk met de eindtermen Nederlands, een kader waarin die eindtermen gelinkt worden aan bestaande evaluatie-instrumenten. De Toolkit kan eveneens als geheel gedownload worden.(www.cteno.be)
Meertaligheid op school blijkt een complexe realiteit die heel wat klassieke vooroordelen op de helling zet. Zo spreken meertalige leerlingen thuis vaker Nederlands en maken ze vaker gebruik van Nederlandstalige media dan vermoed wordt. Daarnaast blijkt het taalgebruik met de vader een betere voorspeller van de schoolprestaties dan het taalgebruik met de moeder. Motivatie, een positief zelfbeeld en welbevinden zijn dan wel weer eenduidige indicatoren voor betere schoolprestaties. Dit zijn enkele conclusies van het MARS-onderzoek. Dit onderwijskundig beleids- en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek bestudeerde verbanden tussen meertaligheid en onderwijsprestaties, alsook de perceptie hieromtrent. Het MARS-onderzoek liep van 1 juli 2013 tot en met 30 juni 2015 en werd onder leiding van Prof. Dr. Piet Van Avermaet uitgevoerd door de Universiteit Gent in samenwerking met de Vrije Universiteit Brussel. De onderzoekers toetsten daarvoor 7 onderzoeksvragen zowel kwantitatief als kwalitatief. Zo peilden zij onder meer de prestaties van vierdejaars uit 212 basisscholen uit Brussel, Gent en de Limburgse mijn-gemeenten. Daarnaast werden de ervaringen en overtuigingen van leerlingen, leerkrachten en schoolleiders uit basis- en secundair onderwijs rond de meertalige realiteit in kaart gebracht.