Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Fictie of Non-fictie
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Recensie
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

5 Resultaten

Sorteren op
Boek
Boek

Toolkit competenties Nederlands breed evalueren

Fauve De Backer (Auteur), Iris Philips (Auteur)

De Toolkit Breed Evalueren (TBE) is ontwikkeld om leerkrachten te ondersteunen bij het breed in kaart brengen van de competenties Nederlands van leerlingen doorheen het secundair onderwijs. De TBE omvat scenario's om mee aan de slag te gaan, beschrijvende fiches van evaluatie-instrumenten, een raamwerk met de eindtermen Nederlands, een kader waarin die eindtermen gelinkt worden aan bestaande evaluatie-instrumenten. De Toolkit kan eveneens als geheel gedownload worden.(www.cteno.be)

Uitgever

CTO/SDL (2013)

Taal
Doelgroep
Extern
Boek

Talenbewust lesgeven : aan de slag met talige diversiteit in het basisonderwijs

Joana Duarte (Redacteur), Mirjam Günther (Redacteur), Fauve De Backer (Redacteur), Carolien Frijns (Redacteur), Babs Gezelle Meerburg (Redacteur)

Praktische handleiding voor (toekomstige) docenten over talenbewust lesgeven in het basisonderwijs.

Boek
Boek

MARS Meertaligheid als realiteit op school : onderzoek in opdracht van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming

Fauve De Backer (Auteur), a. De Smet Audrey ()

Meertaligheid op school blijkt een complexe realiteit die heel wat klassieke vooroordelen op de helling zet. Zo spreken meertalige leerlingen thuis vaker Nederlands en maken ze vaker gebruik van Nederlandstalige media dan vermoed wordt. Daarnaast blijkt het taalgebruik met de vader een betere voorspeller van de schoolprestaties dan het taalgebruik met de moeder. Motivatie, een positief zelfbeeld en welbevinden zijn dan wel weer eenduidige indicatoren voor betere schoolprestaties. Dit zijn enkele conclusies van het MARS-onderzoek. Dit onderwijskundig beleids- en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek bestudeerde verbanden tussen meertaligheid en onderwijsprestaties, alsook de perceptie hieromtrent. Het MARS-onderzoek liep van 1 juli 2013 tot en met 30 juni 2015 en werd onder leiding van Prof. Dr. Piet Van Avermaet uitgevoerd door de Universiteit Gent in samenwerking met de Vrije Universiteit Brussel. De onderzoekers toetsten daarvoor 7 onderzoeksvragen zowel kwantitatief als kwalitatief. Zo peilden zij onder meer de prestaties van vierdejaars uit 212 basisscholen uit Brussel, Gent en de Limburgse mijn-gemeenten. Daarnaast werden de ervaringen en overtuigingen van leerlingen, leerkrachten en schoolleiders uit basis- en secundair onderwijs rond de meertalige realiteit in kaart gebracht.

Extern
Artikel uit tijdschrift
Artikel uit tijdschrift

Breed evalueren kun je leren : Toolkit Secundair Onderwijs competenties Nederlands breed evalueren

Koen Van Gorp (Auteur), Iris Philips (Auteur), Piet Van Avermaet (Auteur), Fauve De Backer (Auteur)

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken