‘Teken iets wat perfect is.’ Dit is één van de tekenopdrachten uit het spel Denktekenen van Fabien van der Ham. Bij de tekenopdracht staan vragen: ‘Hoe bepaal je of iets perfect is?’ , ‘Zou het fijn zijn als alles perfect is?’. Het is mij meteen duidelijk: dit spel combineert tekenen en filosofie. In de speldoos zitten 45 tekenopdrachten, rondom 45 verschillende onderwerpen. Bij elke tekenopdracht hoort een aantal opdrachten. Het spel voor kinderen: kinderen kunnen de tekenopdracht lezen en meteen aan de slag gaan. Ze kunnen de opdrachten alleen óf samen doen. De vragen, uitspraken en ideeën zetten de leerlingen ongetwijfeld aan het denken. Het spel voor volwassenen: als volwassene (begeleider of leerkracht) start je met het geven van de tekenopdracht. Door deze opdracht gaan de kinderen al nadenken over het onderwerp. De handleiding in het doosje geeft verschillende aanwijzingen voor filosofische gesprekken na het tekenen. Waarom tekenen?Het maken van een tekening blijkt een goede start voor een filosofisch denkgesprek te zijn. De handleiding geeft vier voordelen van tekenen: Iedereen denkt mee; Ieders idee telt mee; Het onbewuste doet mee; De betrokkenheid neemt toe. (Bron: juffrouwfemke.com). Op de website filosovaardig.nl - inspiratieplatform filosoferen met kinderen - vind je nog meer voor creatieve denkoefeningen in de praktijk.
Donovan (9) is stinkend rijk. Maar hij voelt zich eenzaam in de megagrote villa. Hij bedenkt een plan om om van al zijn spullen af te komen en gewoon te worden. Maar het loopt allemaal anders dan hij had bedacht. Vanaf ca. 9 jaar.
In deze bundel vind je zes verhalen en vijf gedichten die je kunt gebruiken om met jonge kinderen te filosoferen. Het filosofisch gesprek begint met het voorlezen van het verhaal of gedicht. Daarna kun je samen gaan nadenken met behulp van de praattips. Bij elk thema vind je ook een creatieve doe-opdracht. Thema's: de baas zijn, tafelmanieren, tellen, doorzetten, licht en donker, wensdromen, leren, ideale wereld, echt en onecht, liefde, angst. Voor kinderen van 4 tot 10 jaar.
Het spel Denkdobbelen kun je thuis en in de klas gebruiken om kinderen van ongeveer 4 t/m 12 jaar aan het denken te zetten. Dat kan creatief denken zijn, maar ook filosofisch denken. Op het bordspel staan vier gedachtenwolken waar je woorden op kunt schrijven met whiteboard stift. Deze kun je ook weer makkelijk uitvegen. De woorden in de wolkjes vormen samen een zin of een vraag. Je stelt deze zinnen of vragen samen door te dobbelen met de dobbelsteen. Zo kun je denkdobbelvragen, denkdobbelverhalen, denkdobbelgedichten of denkdobbeldrama maken. Door te denkdobbelen leren kinderen op een speelse manier redeneren, creatief denken, outside-the-box-denken en fantaseren. Ook ontwikkelen ze hun gespreksvaardigheden en alle denkdobbelactiviteiten zijn goed voor de taalontwikkeling en stimulerend voor hun verbeeldingskracht. Op de website filosovaardig.nl - inspiratieplatform filosoferen met kinderen - vind je nog meer voor creatieve denkoefeningen in de praktijk.
PraatToppers is eigenlijk een boekje en werkkaarten in één waarmee je op een positieve manier met elkaar in gesprek leert gaan. In het boekje staan wel 26 oefeningen om kinderen te leren op een positieve manier hun gespreksvaardigheden te oefenen. Op iedere kaart staat een gespreksvaardigheid die handig zijn als je een gesprek wilt voeren. Van sommige gespreksvaardigheiden zullen de kinderen ontdekken dat ze deze al hebben of gebruiken. Van andere gespreksvaardigheden is het leuk deze te ontdekken en uit te proberen met de oefeningen uit het boekje. Veel oefeningen die beschreven staan, zijn geschreven voor groepen kinderen waardoor PraatToppers heel geschikt is in klassen, leefgroepen en coachingsgroepen of tijdens SoVa trainingen. De kaarten zijn heel goed individueel te gebruiken omdat ze snel inzichtelijk maken wat een kind al heel goed kan maar zich nog niet van bewust is, en wat het kind nog kan leren. PraatToppers is geschikt voor iedereen die met kinderen werkt in onderwijs, begeleiding en therapie en bij wie sociale vaardigheden onderdeel is van de begeleiding. Voor gezinsbegeleiders geven de kaarten en opdrachten goede suggesties hoe de communicatie binnen een gezin kan worden verbeterd, waar de goede kanten en waar de communicatiemisverstanden zouden kunnen ontstaan. Op de website filosovaardig.nl - inspiratieplatform filosoferen met kinderen - vind je nog meer voor creatieve denkoefeningen in de praktijk.
PraatToppers is eigenlijk een boekje en werkkaarten in één waarmee je op een positieve manier met elkaar in gesprek leert gaan. In het boekje staan wel 26 oefeningen om kinderen te leren op een positieve manier hun gespreksvaardigheden te oefenen. Op iedere kaart staat een gespreksvaardigheid die handig zijn als je een gesprek wilt voeren. Van sommige gespreksvaardigheiden zullen de kinderen ontdekken dat ze deze al hebben of gebruiken. Van andere gespreksvaardigheden is het leuk deze te ontdekken en uit te proberen met de oefeningen uit het boekje. Veel oefeningen die beschreven staan, zijn geschreven voor groepen kinderen waardoor PraatToppers heel geschikt is in klassen, leefgroepen en coachingsgroepen of tijdens SoVa trainingen. De kaarten zijn heel goed individueel te gebruiken omdat ze snel inzichtelijk maken wat een kind al heel goed kan maar zich nog niet van bewust is, en wat het kind nog kan leren. PraatToppers is geschikt voor iedereen die met kinderen werkt in onderwijs, begeleiding en therapie en bij wie sociale vaardigheden onderdeel is van de begeleiding. Voor gezinsbegeleiders geven de kaarten en opdrachten goede suggesties hoe de communicatie binnen een gezin kan worden verbeterd, waar de goede kanten en waar de communicatiemisverstanden zouden kunnen ontstaan. Op de website filosovaardig.nl - inspiratieplatform filosoferen met kinderen - vind je nog meer voor creatieve denkoefeningen in de praktijk.
Met de praatplaatjes kan je met jonge kinderen over 48 onderzoeksvragen filosoferen. Door te filosoferen leer je heel veel. Zo groeit de woordenschat en mondelinge taalvaardigheid, leren kinderen onder woorden te brengen wat ze denken, hun eigen ideeën te uiten, hun mening te formuleren, ze trainen hun denkspieren en het is goed voor hun zelfvertrouwen want foute antwoorden bestaan niet. Kans Voor de ouder of begeleider van het gesprek biedt het bovendien een prachtkans om het kind op een andere manier te leren kennen. Denken met jonge kinderen gaat het makkelijkst als je over concrete voorwerpen en mensen uit de wereld om hen heen een gesprek begint. Daarom wordt gewerkt met illustraties. Met deze praatplaatjes kunnen 48 vragen onderzocht worden, die staan op de achterkant. Er worden ook graafvragen bij de onderzoeksvragen gegeven. In de gebruiksaanwijzing worden drie werkvormen beschreven. Op de website filosovaardig.nl - inspiratieplatform filosoferen met kinderen - vind je nog meer voor creatieve denkoefeningen in de praktijk.
Het spel Denkdobbelen kun je thuis en in de klas gebruiken om kinderen van ongeveer 4 t/m 12 jaar aan het denken te zetten. Dat kan creatief denken zijn, maar ook filosofisch denken. Op het bordspel staan vier gedachtenwolken waar je woorden op kunt schrijven met whiteboard stift. Deze kun je ook weer makkelijk uitvegen. De woorden in de wolkjes vormen samen een zin of een vraag. Je stelt deze zinnen of vragen samen door te dobbelen met de dobbelsteen. Zo kun je denkdobbelvragen, denkdobbelverhalen, denkdobbelgedichten of denkdobbeldrama maken. Door te denkdobbelen leren kinderen op een speelse manier redeneren, creatief denken, outside-the-box-denken en fantaseren. Ook ontwikkelen ze hun gespreksvaardigheden en alle denkdobbelactiviteiten zijn goed voor de taalontwikkeling en stimulerend voor hun verbeeldingskracht.
Bor is de hond van Boer Bruut. Boer Bruut is gemeen. Kan Bor naar een ander huis? Samenleesboek op AVI-Start en AVI-M3, met vragen over het verhaal. Vanaf ca. 6 jaar.
In dit spel vind je 45 tekenopdrachten voorzien van denkvragen en uitspraken van andere kinderen waarmee je verder komt dan het woordenboekantwoord. Je kunt de opdrachten alleen doen, maar het is ook leuk om ze samen te doen. Door met elkaar ideeën uit te wisselen krijg je een filosofisch gesprek.
Kinderen buigen zich niet alleen (letterlijk en figuurlijk) over hun smartphones, i-pads, of andere dagelijkse dingen. Ze tonen ook interesse in een wereld die minder concreet is. Het zijn vaak actieve denkers. Zo hebben ze hun eigen gedachten en ideeën, bijvoorbeeld over God en geloof. Geloofsdingen biedt een handvat om prikkelende filosofische gesprekken te voeren met kinderen. Aan de hand van een tiental verhaaltjes roept hoofdpersoon Joris vragen op over God en over wat geloven nu eigenlijk inhoudt. Dit boek is niet alleen geschikt voor de huiskamer, maar leent zich ook goed voor gebruik in de klas. Elk hoofdstukje snijdt een ander aspect of thema aan. Met respect voor de diverse geloofsrichtingen en -opvattingen kunnen volwassenen al vragend ontdekken welke kwesties er bij kinderen leven, wat zij logisch vinden of waar zij juist niet gauw bij stilstaan. Een definitief antwoord is onnodig, twijfel mag er zijn. Zelfs, of misschien juist, bij "geloofsdingen".
Willen jongens met poppen spelen? Kun je gelukkig zijn met niets? Dit zijn twee van de tien thema's van de verhalen over het jongetje Baroe. Met bij elk thema denkvragen en weetjes over filosofen. Met kleurenillustraties. Voorlezen en over praten met kinderen van 4 t/m 8 jaar.
Sep ziet een zieke zeehond in de opvang. Hij wil de zeehond graag helpen, maar hoe komt hij aan genoeg geld? Met kleurenillustraties. Samenleesboek. Makkelijk te lezen. Vanaf ca. 6 jaar.
Wie ben ik? Wat is mooi? Via vijftien vragen en grote denkers als Plato en Kant maak je kennis met de westerse filosofie. Met stripachtige zwart-witillustraties, raadsels en interactieve vragen. Vanaf ca. 12 t/m 18 jaar.
Bor is de hond van Boer Bruut. Boer Bruut is gemeen. Kan Bor naar een ander huis? Samenleesboek op AVI-Start en AVI-M3, met vragen over het verhaal. Vanaf ca. 6 jaar.
Wie ben ik? Wat is mooi? Via vijftien vragen en grote denkers als Plato en Kant maak je kennis met de westerse filosofie. Met stripachtige zwart-witillustraties, raadsels en interactieve vragen. Vanaf ca. 12 t/m 18 jaar.