Op elke school zitten begaafde leerlingen. Zij komen er niet "vanzelf'. Om deze leerlingen volledig tot bloei te laten komen, hebben zij leraren nodig die hen op deskundige wijze begeleiden. In 'De Gids: over begaafdheid in het basisonderwijs' komen alle aspecten aan de orde die van belang zijn voor het herkennen van en het inspelen op de educatieve behoeften van begaafde leerlingen. De Gids biedt daarmee een compleet overzicht voor iedereen die werkzaam is in het basisonderwijs. In dit boek brengen 17 specialisten ieder op hun eigen terrein de nieuwste ontwikkelingen in beeld. Onder redactie van Eleonoor van Gerven hebben zij de meest recente wetenschappelijke inzichten over het lesgeven aan begaafde kinderen verzameld en vertaald naar de praktijk van het basisonderwijs. Het boek is opgebouwd uit drie delen: - Deel 1: Herkennen van begaafdheid en onderwijsbehoeften - Deel 2: Onderwijs aan begaafde leerlingen - Deel 3: Begaafd en speciaal De hoofdstukken kunnen los van elkaar gelezen worden. De sterke relatie tussen theorie en praktijk maakt De Gids tot een onmisbaar handboek voor elke leerkracht, intern begeleider, remedial teacher of specialist begaafdheid.
Het afstemmen van onderwijs op begaafde leerlingen is geen luxe interventie maar een verbeteringsslag van de kwaliteit van het onderwijs aan je hele school. Vanuit het perspectief dat alle leerlingen recht hebben op een ononderbroken ontwikkeling bekeken Anouke Bakx, Eleonoor van Gerven en Annemieke Weterings welke thema’s voor schoolleiders, schoolbesturen, samenwerkingsverbanden en uiteraard specialisten begaafdheidsonderwijs van belang zijn om binnen hun eigen team bespreekbaar te maken.
Handreiking aan onderwijsprofessionals hoe passend onderwijs voor begaafde leerlingen op pakkende wijze te verzorgen op basis van weldoordachte uitgangspunten.