Hoe krijg je leerlingen echt betrokken bij de les? Volgens Marzano spelen voor leerlingen vier factoren een grote rol: emoties (hoe voel ik me?), interesse (ben ik geïnteresseerd?), relevantie (is dit belangrijk?) en doeltreffendheid (kan ik dit?). In dit boekje worden deze vier factoren besproken. Het is de beknopte uitgave van het boek Betrokkenheid! waarin Marzano de vier factoren verder uitdiept en zestien concrete lesstrategieën aanbiedt om de betrokkenheid van leerlingen te verhogen.
In dit boek worden de strategieën uitgewerkt die elke leraar tot een pedagogisch/organisatorisch goede leraar maken. Vaardig worden op het gebied van pedagogisch handelen en klassenmanagement is redelijk snel te leren. Voor de meeste leraren leidt een kleine investering al tot een merkbaar resultaat. Dit werd zowel uitgewezen door onderzoeken in het basisonderwijs als door vergelijkbare onderzoeken in het voortgezet onderwijs. Zaak is uiteraard wel dat de leerkracht dan daadwerkelijk bezig gaat met de strategieën voor pedagogisch handelen & klassenmanagement die een door research aangetoond effect hebben. Je vindt al deze strategieën in dit boek.
Voor ieder in het onderwijs die echt wil weten welke didactische aanpak de resultaten van de leerlingen aantoonbaar verbetert, biedt dit boek zicht op research uitkomsten, overzichten en beschrijvingen van wat werkt. De auteurs zetten tientallen jaren wetenschappelijke informatie om in heldere actieplannen voor de praktijk. Er blijken 9 soorten didactische aanpak te zijn die het leren van de leerling op hoger niveau brengen. Van elk van deze negen didactische strategieën wordt uitgelegd: wat de essentie ervan is; welke principes belangrijk zijn voor het goed toepassen van de aanpak; met voorbeelden uit de praktijk; schema's, indelingen, stappenplannen en andere hulpmiddelen om mensen uit het onderwijs te helpen de didactische strategieën direct toe te passen. De 9 didactische aanpakken zijn kernachtig uitgewerkt in infokaarten.
Dit handboek stelt een praktische aanpak voor waarmee je als leraar je eigen reflectieve vaardigheden kunt oefenen. Door het stellen van persoonlijke doelen, gerichte oefening en feedback, en met observaties en discussies over het lesgeven wil deze uitgave elke leraar inspireren. Daarbij wordt er uitgegaan van Marzano's onderzoek naar goed lesgeven. Het boek staat stil bij: Wat kan ik als leraar morgen nog beter doen? En hoe doe ik dat? Hoe stel ik leerdoelen vast? Hoe houd ik de vorderingen van de leerlingen bij? Hoe evalueer ik mijn eigen handelen? Welke middelen helpen daarbij? Hoe kan ik leren van mezelf en van mijn collega's.