Biografie van de Duitse cineaste en fotografe (1902-2003), vooral bekend van haar films uit de jaren dertig die het nationaal-socialisme verheerlijkten.
Een boeiend levensverhaal over de Belgische kunstschilder/beeldhouwer Rik Wouters (1882-1916). Kunst, liefde en armoede staan centraal in het korte, doch bewogen leven van Rik Wouters. Dankzij de vele bronnen wordt de mythische verhouding tussen de populaire kunstenaar en zijn vrouw uitgediept en genuanceerd.
1940, het onooglijke Vivenkapelle, een dorp zoals ze er op dat moment in Vlaanderen wel een stuk of honderd kennen. Paula Vyncke is achttien en droomt van uitgaan, van jongens, kortom van de dingen waar wel meer jonge vrouwen van achttien over dromen. Maar dan vallen de Duitsers binnen. Pastoor Carbonez probeert de kalmte te bewaren maar het dorp staat in rep en roer. Wie kiest welke kant?
Als Senta haar meer dan een eeuw oude overgrootvader leert kennen, besluit ze bij hem te gaan wonen en hem te verzorgen. Maar hij denkt dat zijn vijftig jaar eerder overleden vrouw is teruggekeerd. Vanaf ca. 13 jaar.
De Russische Jelena Rzjevskaja was tijdens de Tweede Wereldoorlog als tolk-vertaler in dienst van het rode leger. Zij was getuige van de bevrijding van Berlijn en de vondst van de stoffelijke overschotten van Hitler, Eva Braun en de familie Goebbels. Autobiografie.
Hall legt uit hoe de geschiedenis van het geld is en welke belangrijke rol geld speelt in ons leven. Maak kennis met de geldexperts door de eeuwen heen, verken de markt en leer hoe die euro's in je zak zich kunnen vermenigvuldigen.
Herinneringen van de auteur aan zijn grootmoeder, die een grote rol speelde in zijn kinder- en jeugdjaren in de Elzas. Afkomstig van het Lotharingse platteland wordt zij op haar 16de in Nancy dienstmeisje bij de schilder Emile Friant. Op haar 18de trouwt zij met een man, die sneuvelt in de Eerste Wereldoorlog. Als oorlogsweduwe woont zij in een sluiswachtershuisje bij het kanaal waar de kleine Philippe graag en vaak komt. Die inmiddels voorbije, verdwenen wereld van zijn grootmoeder vindt de oudere Philippe terug op de naturalistisch-symbolistische schilderijen van Emile Friant een getalenteerd kunstenaar, die na zijn 30ste verwordt tot een dienstbare societyschilder.
Fleur denkt volmaakt gelukkig te zijn met haar man Greg, tot ze erachter komt dat hij geen kinderen wil, zonder daarvoor een reden te geven. Als ze ook nog eens wordt ontslagen, grijpt ze een onverwachte erfenis van een onbekende tante Annie aan om zich na een splijtende echtelijke ruzie terug te trekken in het geërfde huis. Daar ontdekt ze via Annies dagboeken dat het verhaal van haar wel erg hardvochtig beschreven vader over haar moeder gelogen was.