Zoekresultaten

Specification
Leeftijd
Fictie of Non-fictie
Onderwerpen
Auteur
Recensie
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

3 Resultaten

Sorteren op
Boek

Als het sociaal-emotioneel moeilijk gaat ... : acht praktijkverhalen over leerlingen in de basisschool

Ilse Aerden (), Ferre Laevers (Auteur), Claudine Derycke (Auteur), Trees Vanhoutte (Auteur)

Dit verhalenboek tracht leerkrachten kinderen in hun klas te begeleiden naar meer welbevinden. Over de rug van enkele leerkrachten wordt meegekeken naar kinderen die het 'sociaal en/of emotioneel' heel moeilijk hebben. In het boek worden typische, herkenbare situaties beschreven en wordt samen verkend wat dit betekent voor de leerkracht, maar vooral ook voor het kind zelf: hoe beleven zij deze gebeurtenissen? Wat gaat er allemaal in hen om? Wat maken zij mee? Wat voelen, denken, willen ze? Wat is hun perceptie van de situatie? Hoe kunnen we hun gedrag begrijpen? Wat zijn de motieven van hun handelen, de beweegredenen? Hoe zitten ze als persoon in elkaar?… Door samenwerking met verschillende betrokkenen (directie, taakleerkracht, zorgbegeleider) komt er geleidelijk helderheid in de problemen en tekenen zich sporen van interventies af. Er worden initiatieven genomen, geëvalueerd en weer bijgestuurd. De leidraad bij dit proces is 'het procesgericht kindvolgsysteem voor leerlingen', maar ook andere instrumenten zoals het sociogram en het observatie-instrument 'de roos' worden gebruikt. De 8 verhalen: Nick heeft altijd conflicten. Maar hoe voelt hij zich? Hoe zwaar het negatieve zelfbeeld van een klas weegt…. Martijn is anders. Is dat een probleem? Joke kan niet gewoon meespelen met de rest van de groep. Bart is teruggetrokken en geniet niet van het aanbod. Birgen krijgt het benauwd als hij ontdekt dat hij het niet kan. Hoogbegaafde Joery raakt in de knoop met zijn zelfsturing, de andere leerlingen en de juf. Bertje krijgt het moeilijk in de klas als er thuis een broertje bijkomt.

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken