Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Fictie of Non-fictie
Taal
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Recensie
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

12 Resultaten

Sorteren op
Extern
Arhus
Spel

5 minuten coöperatief

Carola Riemens (Auteur)

Coöperatief leren betekent dat leerlingen actief en betrokken samenwerken. Wie werkt met Coöperatieve Leerstrategieën, geeft zijn onderwijs zodanig vorm dat elke leerling meedoet en dat iedereen tot zijn recht komt. Om dat te bereiken zijn er didactische structuren: gestructureerde samenwerkingsvormen waarbij leerlingen specifieke stappen volgen, gericht op interactie met elkaar en/of de lesstof. Een aantal eenvoudig uit te voeren didactische structuren vindt u op deze kaarten.

Extern
Boek
Boek

Coachen in scholen : pocketboek

Andy Vass (Auteur), Phil Hailstone (Illustrator), Carola Riemens (Bewerker)

Dit praktische boekje gaat uit van de kracht van oplossingsgericht coachen, het effect van aanmoediging en optimisme, de impact van goede feedback en het wezenlijke belang van luisteren en reflecteren.De auteur benadrukt hierbij het leerproces. Het gaat erom mensen te helpen hun eigen oplossingen te vinden in plaats van ze advies te geven, hen te vertellen wat ze moeten doen of problemen voor hen op te lossen. Of je nu coacht of gecoacht wordt, dit pocketboek kan je helpen om 'nog beter' te worden in je rol. (Bron: Bazalt)

Extern
Boek
Boek

Coöperatieve leerstrategieën : handboek coöperatief leren

Spencer Kagan (Auteur), Miguel Kagan (Auteur), Carola Riemens (Bewerker)

Extern
Boek

Breinvriendelijk onderwijs : feiten, praktische tips en coöperatieve structuren

Spencer Kagan (Auteur), Wouter Camps (Bewerker), Carola Riemens (Bewerker)

Bevindingen uit de hersenwetenschap worden toegepast op het onderwijs waardoor het leren en lesgeven efficiënter kan verlopen.

Extern
Boek
Boek

Breinvriendelijk onderwijs : feiten, praktische tips en coöperatieve structuren : beknopte uitgave

Spencer Kagan (Auteur), Wouter Camps (Bewerker), Carola Riemens (Bewerker)

Kit

Kijk Kies Doe voor kleuters : Stimulerende activiteiten voor het samenstellen van een beredeneerd onderwijsaanbod

Carola Riemens (Auteur), Liesbeth van Waas (Auteur)

Kijk Kies Doe is een praktisch hulpmiddel bij het samenstellen van een beredeneerd onderwijsaanbod in groep 1-2 (kleuterschool). In KIJK Kies Doe zijn zowel de ontwikkelingslijnen uit KIJK! 1-2 opgenomen als de leerlijnen met de tussendoelen. De tussendoelen zijn gebaseerd op de SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling - Nederland) doelen. De SLO doelen zijn herschikt naar leeftijd en naar ontwikkelingsgebied. Bij alle ontwikkelingsgebieden zijn activiteiten beschreven die als voorbeeld en als inspiratie kunnen dienen voor je eigen aanbod. Alle activiteiten voldoen aan de kwaliteitscriteria voor goede activiteiten zoals die zijn beschreven in KIJK! Kies Doe. Ook zijn in de activiteiten veel aanpakstrategieën van Marzano verwerkt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan coöperatieve werkvormen en aan non-verbale representaties. Met behulp van KIJK! Kies Doe stel je een groepsoverzicht op en een groepsplan. Het biedt je handvatten bij het handelingsgericht werken.Deze kit Kijk Kies Doe voor kleuters bevat: een handleiding; Katern Waarneming; Katern Motoriek en tekenontwikkeling; Katern Oriëntatie; Katern Mondelinge taal en beginnende geletterdheid; Katern Beginnende gecijferdheid en Logisch denken; Katern Sociaal- emotionele ontwikkeling. De laatste katern is gebaseerd op een betekenisvolle context, dit is de meest natuurlijke manier om kinderen te stimuleren in hun sociale en emotionele ontwikkeling. Dit katern bevat daarom geen op zichzelf staande, op de sociaal-emotionele ontwikkeling gerichte activiteiten. De aandacht gaat naar de leeromgeving en routines, waarbij het accent ligt op de rol van de leraar bij het stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Concreet uitgewerkte voorbeelden aan de hand van spel in de hoeken of begeleiding bij buitenspel geven de leraar handvatten voor de eigen praktijksituatie.

Uitgever

Bazalt (2011)

Taal
Doelgroep
Extern
Boek
Boek

Growth mindsetlessen : voor de basisschool

Katherine Muncaster (Auteur), Shirley Clarke (Auteur), Wessel Stet (Bewerker), Carola Riemens (Bewerker)

Dit boek beschrijft eerst kort de growth mindset theorie van Carol S. Dweck en hoe dit boek ontwikkeld werd en gebruikt moet worden. Daarna beschrijft het per leerjaar een aantal lessen rond deze theorie met leerdoelen, benodigdheden, uitdagingen ter differentiatie en voorbeelden uit de les. Voor de kleuterklas zijn er in totaal 6 lessen uitgeschreven, daarna worden er telkens 6 lessen per leerjaar lager onderwijs beschreven. Van 3 tot 12 jaar.

Extern
Boek

Compact & rijk : uitdagers voor jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong

Carola Riemens (Auteur), Liesbeth Van Waas (Auteur)

Extern
Boek
Boek

Goed van start : samen met je leerlingen actief werken aan positieve groepsvorming

Lambert Pennings (Auteur), Denice Danielse (Auteur), Carola Riemens (Auteur), Mies van den Hemel (Auteur)

De eerste weken van het schooljaar zijn cruciaal voor de groepsvorming in je klas. Welke subgroepjes zie je ontstaan, wie worden de informele leiders en wat zijn de normen en waarden in de groep? Dit proces van groepsvorming kun je als leraar positief beïnvloeden. Goed van Start helpt je om samen met je leerlingen de toon te zetten voor een positief leef- en leerklimaat. Samen met je leerlingen maak je afspraken over de gang van zaken in jullie groep. In een aantal klassenvergaderingen bespreek je vragen als: Wat voor groep willen wij zijn? Welke afspraken en routines gelden er? Hoe wordt goed gedrag beloond? Het heeft een enorme impact om regels niet voor te schrijven, maar leerlingen actief te betrekken bij het opstellen ervan. Daardoor voelen ze zich meer betrokken bij de sfeer in de klas. Leerlingen nemen verantwoordelijkheid voor wat er gezamenlijk is afgesproken. Naast deze lassenvergaderingen zet je gerichte activiteiten in om te werken aan de sociale verbondenheid in je groep. Zo zorg je ervoor dat je groep een fijne groep wordt, waarin iedereen zich prettig voelt.Uiteraard kun je de klassenvergaderingen ook na een herfst- of kerstvakantie inzetten. Of op een ander moment, bijvoorbeeld als je halverwege het schooljaar de nieuwe leraar van de klas bent. Goed van Start is een praktisch boek, ondersteund door onderzoek en theorie. Het is ontstaan op de werkvloer. Op basis van vele praktijkervaringen is het boek geheel herzien. Inhoudelijk focust dit boek op kinderen van 7 tot 12 jaar. Hierbij zijn handreikingen voorzien voor jongere kinderen.

Extern
Artikel uit tijdschrift
Artikel uit tijdschrift

Zelf je leesboeken kiezen : Interesse Verbredend Lezen

Ella Joosten (Auteur), Carola Riemens (Auteur)

Extern
Artikel uit tijdschrift
Artikel uit tijdschrift

Zesstappen aanpak : woordenschatonderwijs

Ellen Joosten (Auteur), Carola Riemens (Auteur)

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken