Begrijpend lezen gaat over het begrijpen van teksten. Op school is dat vaak de tekst in het schoolboek. Leerlingen zijn niet zomaar nieuwsgierig en zijn sowieso niet nieuwsgierig naar de leerinhouden van álle vakken. De docent moet activiteiten bedenken waardoor leerlingen de teksten met een basale interesse gaan lezen. Alleen als je een tekst wilt lezen en begrijpen, gaat de kennisopbouw lopen. Bij de lessen Nederlands heeft begrijpend lezen ook nog een andere betekenis. De docent Nederlands is in principe niet zo geïnteresseerd waar de tekst over gaat, maar in het opbouwen van leesvaardigheid van leerlingen. In de praktijk van alle dag is het lezen en begrijpen van teksten vaak: opdrachten maken bij teksten. Leerlingen zijn bezig om het goede antwoord in hun schrift te krijgen. En zo worden de lessen begrijpend lezen en de lessen met vakteksten niet de meest flitsende lessen. En vooral: zo worden er kansen gemist om leerlingen met uitdaging aan de leerstof te laten werken. De leessandwich is gemaakt om lezen boeiend te maken en leerlingen met meer interesse en meer resultaat te laten lezen. De leessandwich is er voor docenten Nederlands en docenten van vakken waarin teksten een rol spelen bij het leren. Het geldt net zo goed voor leerkrachten in het lager onderwijs in hun rol als taaldocent en docent wereldoriëntatie. De achterliggende ideeën gelden voor alle leeftijden. De opdrachten zijn toegespitst op de leeftijd voor lager en secundair uitvoerbaar.
Hoe ervaren mensen van verschillende wereldreligies de belangrijke momenten van het leven? Hoe gaan ze om met geboorte, huwelijk en dood? Welke rituelen en gebruiken kenmerken die overgangsmomenten? Twee wetenschappers en twee fotografen geven een beeld hoe verschillende godsdiensten in België de belangrijke momenten in een leven beleven? Aan bod komen het jodendom, het christendom, de islam, het hindoeïsme, het sikhisme en het boeddhisme. De rituelen gaan over huwelijk, geboorte en uitvaart en afscheid.