Anaïs Barbeau-Lavalette heeft haar moeders moeder, Suzanne, nooit gekend. Om te achterhalen waarom haar grootmoeder haar man en twee jonge kinderen verliet huurt ze een privédetective in. De vrouw die vluchtte is een intrigerend portret van Suzanne, die opgroeide tijdens de crisis van de jaren dertig, lid was van een invloedrijke groep dissidente kunstenaars, onvermoeibaar streed voor vrouwenemancipatie en met gevaar voor eigen leven deelnam aan de Amerikaanse burgerrechtenbeweging. We volgen haar gedurende 85 jaar, van Montréal naar New York naar Brussel, van minnaar naar minnares naar minnaar, via een abortus, alcoholisme, boeddhisme en een inrichting, en ontrafelen zo een vrouwenleven in de marge van de geschiedenis.
Anaïs Barbeau-Lavalette heeft haar moeders moeder, Suzanne, nooit gekend. Om te achterhalen waarom haar grootmoeder haar man en twee jonge kinderen verliet huurt ze een privédetective in. De vrouw die vluchtte is een intrigerend portret van Suzanne, die opgroeide tijdens de crisis van de jaren dertig, lid was van een invloedrijke groep dissidente kunstenaars, onvermoeibaar streed voor vrouwenemancipatie en met gevaar voor eigen leven deelnam aan de Amerikaanse burgerrechtenbeweging. We volgen haar gedurende 85 jaar, van Montréal naar New York naar Brussel, van minnaar naar minnares naar minnaar, via een abortus, alcoholisme, boeddhisme en een inrichting, en ontrafelen zo een vrouwenleven in de marge van de geschiedenis.
Une femme emménage avec sa famille et des amis dans la maison de son enfance au coeur de la forêt. Resurgissent les souvenirs d'une histoire familiale tissée d'abandon, des deux côtés de l'océan, mais aussi hameçonnée à la joie par une mère associant la sirène d'une ambulance à une femme qui accouche, un père qui trouve des trèfles à quatre feuilles sans les chercher, des enfants qui lui ont appris à marcher. Quand l'hiver perce les murs, la tapisserie s'épluche et les souris font leur nid dans le piano. Alors on se penche sur l'extérieur, comme pour la première fois. Dehors, une nouvelle langue se déploie. Celle des lucioles, des pins blancs et du mélilot. Dehors, une cueilleuse d'asclépiades sauve la vie de soldats, un super-héros dompte les peurs à bord de son tracteur, un peintre japonais trace ses tableaux avec la sueur des amants. Dehors, tout redevient possible. Femme forêt est un livre indispensable, un appel d'air et d'amour, une ode à la nature et à la filiation. Après le triomphe de La femme qui fuit, ce roman explore la femme qui reste, enracinée, vivante.
Anaïs Barbeau-Lavalette heeft haar moeders moeder, Suzanne, nooit gekend. Om te achterhalen waarom haar grootmoeder haar man en twee jonge kinderen verliet huurt ze een privédetective in. De vrouw die vluchtte is een intrigerend portret van Suzanne, die opgroeide tijdens de crisis van de jaren dertig, lid was van een invloedrijke groep dissidente kunstenaars, onvermoeibaar streed voor vrouwenemancipatie en met gevaar voor eigen leven deelnam aan de Amerikaanse burgerrechtenbeweging. We volgen haar gedurende 85 jaar, van Montréal naar New York naar Brussel, van minnaar naar minnares naar minnaar, via een abortus, alcoholisme, boeddhisme en een inrichting, en ontrafelen zo een vrouwenleven in de marge van de geschiedenis.