Océane vindt het aquarium bij opa heel leuk. Ze geeft de visjes eten en praat met ze. Dan vinden ze Schubbe dood onder de kast. Prentvertelling met kleurenillustraties en tien activiteiten voor rouwverwerking na zelfdoding. Vanaf ca. 3 t/m 6 jaar.
101 spelen bevat een ruim aanbod spelfiches met een handleiding voor het bewegingsonderwijs. De bedoeling is om leerlingen kennis te laten maken met een gevarieerd spelaanbod. Op elke spelfiche wordt de organisatie, opstelling, opdracht en regels omschreven volgens het M.I.S.T.-principe. De achterzijde bevat een grote afbeelding van de spelopstelling. De fiches zijn bruikbaar als opdracht- en kijkwijzers voor de leerkracht maar kunnen ook zelfstandig door leerlingen gehanteerd worden. De handleiding bevat o.m. uitbouwkaarten om de spelen verder aan te passen, te variëren of uit te bouwen naargelang de mogelijkheden van je klasgroep. De domeinen die aan bod komen zijn: Doelen (afgeleide sportspelen, keeperspelen, lummelspelen); Mikken (afgooispelen, mikspelen); Stoelen (stoeispelen); Tikken (honkloopspelen, tikspelen).
Sherpa is een methode MAVO voor de 1e graad B-stroom. Motivatie, variatie en zelfstandigheid zijn de drie pijlers van deze methode. We laten de jongeren zelf dingen doen en ontdekken, geholpen door een vastomlijnd kader. Met heel wat leuke thema's en veel ruimte voor projecten helpt Sherpa de jongeren succeservaringen te beleven. Motivatie: de keuze voor thema's die jongeren boeien, voor leuke opdrachten met veel variatie en voor een sprankelende lay-out. Variatie: les- en werkmomenten wisselen elkaar voortdurend af. Heel wat verschillende werkvormen komen aan bod: groepswerk, partnerwerk en begeleid zelfstandig werk, maar ook hoekenwerk en contractwerk. Ook de opdrachten zelf zijn erg uiteenlopend. Zo vind je in elk thema een aantal internetopdrachten. Er is ruimte voor projectgericht werken, waarbij jongeren leren organiseren en plannen. Zelfstandigheid: de jongeren ontdekken en verwerken zelf de leerstof. Duidelijke pictogrammen wijzen hen daarbij de weg. Daarnaast evalueren de jongeren ook vaak zelf hun werk.
Sherpa BVL is de vernieuwing van Sherpa 1 B. Het is een methode MAVO voor de 1e graad B-stroom. Motivatie, variatie en zelfstandigheid zijn de drie pijlers van deze methode. We laten de jongeren zelf dingen doen en ontdekken, geholpen door een vastomlijnd kader. Met heel wat leuke thema's en veel ruimte voor projecten helpt Sherpa de jongeren succeservaringen te beleven. Motivatie: de keuze voor thema's die jongeren boeien, voor leuke opdrachten met veel variatie en voor een sprankelende lay-out. Variatie: les- en werkmomenten wisselen elkaar voortdurend af. Heel wat verschillende werkvormen komen aan bod: groepswerk, partnerwerk en begeleid zelfstandig werk, maar ook hoekenwerk en contractwerk. Ook de opdrachten zelf zijn erg uiteenlopend. Zo vind je in elk thema een aantal internetopdrachten. Er is ruimte voor projectgericht werken, waarbij jongeren leren organiseren en plannen. Zelfstandigheid: de jongeren ontdekken en verwerken zelf de leerstof. Duidelijke pictogrammen wijzen hen daarbij de weg. Daarnaast evalueren de jongeren ook vaak zelf hun werk. In Sherpa BVL is ook aandacht voor leren leren o.a. via de onthoudpagina's; Er is een groot aanbod aan uitbreidingsoefeningen zowel in het boek als online. Daarnaast bevat de herwerking een aantal nieuwe thema's en nog meer uitbreidingsoefeningen en mogelijkheden tot differentiatie. Er is meer aandacht voor actualiteit; meer projectmatig werken; verschillende evaluatievormen.