Zoekresultaten

Specification
Leeftijd
Fictie of Non-fictie
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Recensie
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

6 Resultaten

Sorteren op
Extern
Boek

Vloeiend van groep 2 naar 3 : een praktische leidraad voor effectief onderwijs in de onderbouw

Aafke Bouwman (Auteur), Marije Bakker (Auteur)

Beschrijving van wat er nodig is op het gebied van voorbereiding, uitvoering en monitoring bij het realiseren van een combinatiegroep (1-)2-3, gericht op het vloeiend doorstromen van basisschoolleerlingen van groep 2 naar groep 3.

Extern
Boek

Differentiëren is te leren! : omgaan met verschillen in het basisonderwijs

Aafke Bouwman (Auteur)

Extern
Boek
Boek

Van thematisch werken naar thematiseren : interactie en spel met kinderen van 3 tot 7 jaar

Aafke Bouwman (Auteur), Sigrid Houtsma (Auteur)

‘Spel is voor het jonge kind een levensbehoefte en een intense ervaring. Het is zijn manier om zich te verbinden met de omringende wereld en deze te leren kennen. Het spel van kinderen vormt het hart van thematiseren.’ In peutergroepen en onderbouwgroepen is thematisch werken al jarenlang een gangbare werkwijze. Onderwerpen van thema’s zijn divers, zoals seizoenen, feesten en dagelijkse belevenissen. Een thema bestaat uit verschillende activiteiten, die allemaal een relatie met het thema hebben. Werken met een thema wordt thematiseren als de aanpak en uitvoering van onderwerpen uit het thema een gezamenlijk, actief en dynamisch samenspel tussen de professional en de kinderen is. Dan sluit je aan bij de ervaringen en kennis van kinderen, die vervolgens worden uitgebreid en verdiept met nieuwe kennis en vaardigheden. Dit boek biedt professionals die werken met kinderen tussen de 3 en 7 jaar een heldere handreiking om het thematiseren in de eigen praktijk uit te voeren. Deze aanpak is toepasbaar in alle organisatievormen van educatie en onderwijs.

Boek

Werkmap Begrijpend luisteren en woordenschat : de praktijk van begrijpend luisteren met het jonge kind

Aafke Bouwman (Auteur), Karin van de Mortel (Auteur), Judith Maas (Auteur), Monoca de Wit (Auteur)

De Werkmap Begrijpend luisteren en woordenschat is bestemd voor pedagogisch medewerkers van peutercentra en leerkrachten van groep 1, 2 (tweede en derde kleuterklas) en 3 (eerste leerjaar) van het basisonderwijs. de Werkmap Begrijpend luisteren en woordenschat bevat 5 onderdelen: In het eerste deel staat de theorie over begrijpend luisteren centraal. Aan bod komen: de keuze voor het soort teksten, de activiteit van het voorlezen zelf en strategieën om te zorgen dat kinderen de tekst beter begrijpen. Deel 2 biedt de schakel tussen theorie en praktijk: een format om op gestructureerde wijze aan de slag te gaan met begrijpend luisteren. Om zelf activiteiten, gebaseerd op teksten, voor te bereiden en uit te voeren. In deel 3 komen de activiteiten aan bod: 38 uitgewerkte activiteiten, gebaseerd op 25 teksten (prentenboeken, informatieve boeken, gedichten en verhalen) die soms op basis van twee of zelfs drie verschillende leerdoelen uitgewerkt zijn. De laatste 2 delen bevatten werkvormen en werkbladen.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Extern
Boek

Differentiëren is te leren! : omgaan met verschillen in het basisonderwijs : praktische handreiking voor leerkrachten

Aafke Bouwman (Auteur), Boudewijn Hogeboom (Auteur), Els Loman (Auteur), Geraldine Brouwer (Medewerker), Ineke Bruning (Medewerker)

Extern
Boek

Handboek technisch lezen in de basisschool : instructie en didactiek in de doorgaande lijn

Karin Van de Mortel (Auteur), Aafke Bouwman (Auteur)

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken