'De islam' maakt deel uit van 'levensbeschouwingen', een Nederlandse educatieve serie telkens bestaande uit een docentenhandleiding en een leerlingenboek. Het hoofddoel van de serie bestaat in het verwerven van inzicht in een andere, ons vreemde cultuur. Het gaat erom dat de leerling inzicht verwerft in de bouwstenen van de aan die cultuur ten grondslag liggende levensbeschouwingen. Wezenlijk is dat het 'vreemde' of 'andere' van die cultuur, voor ons leerzaam en van belang is. Voor de moslim is de wereld een andere dan voor ons. Het is een wereld die in beginsel onderworpen is aan de islamitische wet en de openbaring van de profeet Mohammed. Dat resulteert in regels en voorschriften die met regelmaat op westers onbegrip stuiten. Daarbij komt nog dat een groeiend aantal bewoners van Europa de islamitische godsdienst belijden. Het docentenboek bevat, per hoofdstuk, naast de doelstelling, aanvullende informatie, een opgave van literatuur, verantwoording van geciteerde passages, enkele didactische suggesties, waar nodig de antwoorden of een toelichting bij de opdrachten en een weergave van de inhoud van het leerlingenboek.
'Vrij zicht op islam' draagt ertoe bij dat de leerling meer begrip krijgt voor mensen die de islam aanhangen of die er mee sympathiseren. Maar wel zeker zo belangrijk: een confrontatie met deze heel andere beleving van de werkelijkheid kan helpen de eigen ideeën scherper te krijgen en het kan de leerling aan het denken zetten over zijn/haar eigen levensbeschouwing. Misschien verliezen door de kennismaking met de wereld van de islam sommige van de ideeën wel aan vanzelfsprekendheid of leert de leerling beter beseffen 'wat' echt waardevol is in zijn/haar levensbeschouwing en 'waarom' dat zo waardevol is. Het kan zelfs (tevens) aanleiding zijn tot bijstelling van wat de leerling eerder spontaan vond en voelde en inspireren tot nieuwe gedachten.