Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

7 Resultaten

Sorteren op
Arhus
Spel

Dump it up

Veerle Speltincx (Auteur)

Met het actieve spel Dump-It-Up, maken de deelnemers kennis met termen als recycling, upcycling en precycling en ontdekken ze het wereldwijde verhaal achter grondstoffen. Terwijl ze zich een weg banen door het afval, tegenslagen proberen overwinnen of kansen met beide handen aannemen, zien de deelnemers in dat door bepaalde keuzes te maken de afvalberg kan verkleinen. Het spel is bedoeld voor 12- tot 18-jarigen. Het duurt ongeveer drie uur en kan gespeeld worden met groepen van zes tot dertig deelnemers. De bundel bevat de speluitleg, opdrachten en spelkaarten. In de spelbundel staan tips om het spel in kleinere groepen of in de klas te spelen. De bijlagen die je daarvoor nodig hebt, kunnen gedownload worden.

Uitgever

Spoor Zes (2017)

Taal
Doelgroep
Arhus
Spel

De Uit-vlucht : geen ontsnappen aan

Veerle Speltincx (Auteur)

We hebben allemaal wel een uitvlucht om niet stil te staan bij het eten dat we in onze mond stoppen. Met het jongerenspel 'De Uit-vlucht' is er geen ontsnappen aan. De deelnemers van het spel zitten opgesloten in een ruimte. Door middel van opdrachten, tips, puzzels en codes kunnen ze de sleutel bemachtigen. Doorheen het spel komen jongeren meer te weten over het huidige voedselsysteem, welke alternatieven er bestaan en staan ze stil bij hun eigen impact. De eerste spelronde gaat over de impact van voeding op de ecologische voetafdruk. De tweede ronde gaat over verspilling en de derde over landbouw. Het spel kan gespeeld worden met 6 tot 30 personen, maar is het leukst met 12 tot 20 spelers. Op maat gemaakt voor 14- tot 18-jarigen, maar ook geschikt voor volwassenen. Als je het spel in de klas wilt spelen, kun je het opdelen in stukken. Totale duur is 3 uur.

Uitgever

Spoor Zes (2017)

Taal
Doelgroep
Arhus
Spel

Van alfa tot omega 3 : spel in het kader van de campagne: "1 op 5 loopt in de buitenbaan" van samen tegen armoede

Veerle Speltincx ()

De spelers van dit spel voor 12- tot 18-jarigen maken kennis met verschillende elementen in het onderwijs die het moeilijker maken voor jongeren in kansarmoede. Twee ploegen doorlopen een schoolloopbaan met een bepaald budget en proberen aan het einde ervan zoveel mogelijk toekomstdromen en diploma's te kopen. Sommige deelnemers krijgen door lottrekking de rol van 'leerling in kansarmoede' toebedeeld. Het spel werd gemaakt voor de jeugdbeweging maar met enkele aanpassingen kan je het ook in de klas spelen. Je kan het spel aankopen, downloaden en natuurlijk ook ontlenen in het Educatief Centrum

Uitgever

Spoor Zes (2018)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Droom van een huis

Veerle Speltincx (Redacteur)

Niet iedereen krijgt dezelfde start in het leven. In dit spel krijgen ongelijk verdeelde ploegen een ongelijke start in de worsteling om hun droomhuis te bezitten. Sommigen leven van een uitkering, anderen hebben een goed loon. De ene ploeg krijgt een huis aan het begin van het spel terwijl de andere ploeg moet huren. Kan de ongelijkheid minder erg worden door de overheidsmaatregelen die in de kanskaarten zitten? Of heb je net nog meer pech door een slechte kanskaart?Wie bezit aan het einde van het spel hun droomhuis en wie blijft dromen van een huis?

Uitgever

Spoor Zes (2020)

Taal
Doelgroep
Arhus
Spel

Donut Grow

Veerle Speltincx (Redacteur)

De ideale wereld, hoe ziet die eruit?In dit spannende spel bouwen jongeren hun ideale wereld. Is daar plaats voor een school, een ziekenhuis en natuur? Of staat hij vol met winkels? Tijdens het spel komen jongeren voor moeilijke keuzes te staan. Kies je voor je eigen belang of kijk je toch naar het grote plaatje? Ontdek samen met jongeren wat de donuteconomie inhoudt en hoe ieder van ons een rol speelt in het bereiken van een duurzame samenleving.‘Donut Grow’ bestaat uit twee delen: een spel om je ideale wereld uit te bouwen en een methodiek om te reflecteren over de impact van jouw speluitkomst op de wereld. Dat reflecteren doen we aan de hand van een vereenvoudigde donut en concrete voorbeelden.

Uitgever
Taal
Arhus
Kit

Het web-effect : Methodieken voor de tweede graad van het secundair onderwijs

Veerle Speltincx (Redacteur), Klaas Verplancke (Illustrator)

Het web-effect bestaat uit twee methodieken om inzicht te krijgen in de complexiteit van het armoedeweb. De jongeren komen op een speelse manier in contact met verschillende aspecten en situaties die aansluiten bij armoede en het armoedeweb. Je kunt ieder onderdeel telkens in één lesuur afronden. Met Webory maken de jongeren via toegewezen personages kennis met verschillende aspecten van het armoedeweb. In de loop van het spel worden de termen vaak herhaald, zodat de verdieping in klasgroep vlot kan verlopen. Een verdere oefening over de aspecten van het armoedeweb en meer achtergrondinformatie vergaren over armoede en Welzijnszorg kan tijdens een tweede lesuur met de speelse quizmethodiek Het slimste web, waarin vijf ploegjes het tegen elkaar opnemen. Het web-effect is ontwikkeld voor de tweede graad van het aso, maar is na aanpassing te gebruiken in de tweede en derde graad van aso en tso. De methodieken kunnen onafhankelijk van elkaar gebruikt worden en sluiten aan bij maatschappij & welzijn, de lessen godsdienst, zedenleer of cultuurwetenschappen. Beide methodieken worden digitaal aangeboden.

Uitgever

Spoor Zes (2016)

Taal
Doelgroep
Arhus
Spel

(Ik zit) op koers : 1 op 7 haalt de meet niet

Veerle Speltincx (Auteur), Kusum Mertens (Auteur)

(Ik zit) op koers bestaat uit twee methodieken om inzicht te krijgen in de problematiek van te kleine inkomens en de complexiteit van het armoedeweb. De leerlingen (of deelnemers) komen op een speelse manier in contact met uiteenlopende inkomens en verschillende situaties die beïnvloed worden door het verschil in kapitaal. Elk onderdeel kan telkens in één lesuur afgerond worden.Tijdens het spel maken de deelnemers via personages kennis met de verschillende aspecten van armoede. Leerlingen strijden tegen elkaar om zo snel mogelijk hun checklist af te werken, maar voelen tijdens het spel de ongelijkheid.Met de methodieken bij de Memory gaat de klas dieper in op het armoedeweb. Verder bouwend op de personages uit het spel leren de leerlingen meer over de samenhang en de complexiteit van het armoedeweb. We werkten drie methodieken uit die je naar keuze kunt gebruiken.

Uitgever

Spoor Zes (2017)

Taal
Doelgroep

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken