Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Fictie of Non-fictie
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

6 Resultaten

Sorteren op
Arhus
Kit

Denkbeelden: praktijkboek voor visuele leerstrategieën

Michel van de Ven (Redacteur)

Praktijkboek met praktijkvoorbeelden en lesideeën, vooral gericht op het basisonderwijs. Het is erop gericht leerlingen effectieve denkstrategieën aan te leren en 21ste eeuwse vaardigheden zoals samenwerken, sociale vaardigheden, hogere-orde-denkvaardigheden, visueel interpretatievermogen en probleemoplossend vermogen. DenkBeelden bestaat uit tien visuele modellen - zoals een mindmap - met als doel denkprocessen bij leerlingen op gang te brengen. Het boek bevat tevens implementatieschema's en tips om visuele leerstrategieën in te zetten. Bij het boek zijn ook 10 posters om de tien visuele modellen van DenkBeelden voor de leerlingen en de leraar zichtbaar en herkenbaar te maken.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Boek
Boek

DenkBeelden : praktijkboek voor visuele leerstrategieën

Michel Van De Ven (Auteur)

DenkBeelden is een zeer praktijkgerichte aanpak die jou -als leraar- uitstekend toerust om leerlingen voor te bereiden op de samenleving van de toekomst. De basis van DenkBeelden bestaat uit de tien visuele leermodellen. Deze modellen ontwikkelen bij leerlingen een achttal effectieve denkstrategieën. Het werken met DenkBeelden helpt jou als leraar om bij de leerlingen hun denkproces op gang te brengen, de denkstappen worden letterlijk zichtbaar. DenkBeelden is cross-curriculair, sluit aan bij elke methode en elk onderwijsconcept. Het praktijkboek DenkBeelden biedt je de mogelijkheid om zelf aan de slag te kunnen met DenkBeelden. Het boek is, met name door de vele praktijkvoorbeelden en lesideeën, vooral gericht op het primair onderwijs. Aan de hand van vele implementatieschema's en tips kun je stap voor stap visuele leerstrategieën inzetten in je eigen onderwijspraktijk.

Uitgever

OMJS (2015)

Taal
Doelgroep
Arhus
Spel

021 Spel : Hoe zie jij het onderwijs in de 21e eeuw?

Michel van de Ven (Auteur), Martine Creemers (Auteur)

Het O21-spel is bedoeld voor alle geïnteresseerden in het onderwijs, expliciet voor leraren en/of schoolleiders in het basis- en secundair onderwijs. Dit spel staat in het teken van het onderwijs in de 21e eeuw. Je gebruikt verschillende spelvormen waarin discussiëren centraal staat. Daarnaast zijn er ook verschillende verwerkingsvormen mogelijk, waardoor leraren oplossingsgericht en creatief de discussies kunnen omzetten in acties. Alle gegevens die op de kaarten staan vermeld zijn vooral onderbouwd met recente wetenschappelijke onderzoeken. Door het spelen van het spel, kan er meer zicht worden verkregen in de vaardigheden en het onderwijs in de 21e eeuw, er kan een gezamenlijke visie worden gevormd over het onderwijs in de 21e eeuw en er kan een vertaling worden gemaakt naar je eigen onderwijspraktijk. Ga met je collega's in gesprek over het onderwijs binnen jouw school. Het O21 spel heeft ruim 40 stellingen die leidraad bieden in de discussie rondom de visie op onderwijs in de 21e eeuw. Van discussie tot visie, in je team, je sectie of de scholengroep. In het O21 spel komen woorden behalve algemene aspecten van het onderwijs in de 21e eeuw de volgende vaardigheden uitgebreid in beeld gebracht: samenwerken, probleemoplossend vermogen, ICT-geletterdheid, creativiteit, kritisch denken, communiceren en sociale en culturele vaardigheden, zelfregulering.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Arhus
Spel

5 minuten veranderen : 40 kaarten met een model, inzicht, aanpak of aandachtspunt voor een verandering

Michel van de Ven (Auteur), Frank Simons (Auteur), Ilse Meelker (Auteur), Hans van Leeuwen (Auteur)

5 minuten veranderen bevat 40 kaarten met een model, inzicht, aanpak of aandachtspunt voor een verandering. Deze uitgave is speciaal bestemd voor (onderwijs) professionals die veranderprocessen voorbereiden, ontwerpen of hierin een leidinggevende rol vervullen. De keuze voor de inhoud is gebaseerd op de praktijk van het onderwijs en is ontstaan vanuit onze ervaring als procesbegeleider van verbetertrajecten en onderwijsinnovaties. Werkwijze: bepaal telkens aan de hand van het doel dat je voor ogen hebt welke kaart het best passend is voor jouw situatie. De indeling in vier categorieën helpt je bij een passende voorselectie. Laat je inspireren door de variëteit en toepasbaarheid van actuele inzichten, modellen en instrumenten. 5 minuten veranderen gaat over innovatie-, verbeter- en veranderprocessen in onderwijsorganisaties. Deze uitgave is bedoeld voor degenen die deze veranderprocessen voorbereiden, ontwerpen en hieraan leidinggeven. De veertig kaarten zijn ingedeeld naar vier rubrieken: Verandering in modellen; Meegaan in verandering; Leiderschap in verandering; Processen in verandering

Uitgever
Taal
Serie
Doelgroep

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken