Dit boek biedt docenten en schoolbestuurders een duidelijke houvast om aan de slag te gaan met professionele leergemeenschappen. De concrete aanpak geeft veel structuur, leidt tot zichtbare resultaten en maakt professionele leergemeenschappen daarmee tot een succes. Samenwerken doe je immers niet door bij elkaar te gaan zitten aan een tafel en gewoonweg te gaan praten. Het boek bevat allerlei praktische werkvormen die helpen om de uitwisseling effectief te laten verlopen met een focus op het verbeteren van de dagelijkse onderwijspraktijk. Doordat leraren en docenten beter gebruikmaken van elkaars kennis en ervaring zijn ze telkens weer in staat om verbeteringen in hun onderwijs en de onderwijsinstelling door te voeren. Het onderwijs wordt niet alleen beter, ook de betrokkenheid en het werkplezier nemen toe. Deze aanpak is inzetbaar in het primair onderwijs (basisonderwijs), het voortgezet (secundair) onderwijs en het hoger onderwijs.
Leerlingen in het middelbaar onderwijs werken regelmatig samen in projecten. Zij vinden een mooi en zinvol eindproduct vaak het belangrijkst en dat is logisch, want dat geeft veel voldoening. Maar voor leerkrachten is het nóg belangrijker dat leerlingen daadwerkelijk iets leren, dat ze leerdoelen behalen. In de praktijk blijkt echter dat het leerrendement van projectonderwijs nogal eens tegenvalt en dat het niet altijd even efficiënt is. In dit boek staan allerlei concrete handvatten voor geslaagd projectonderwijs. Belangrijke aspecten die je aandacht moet geven zijn: de projectopdracht, het vormen van groepen, goede begeleiding, motivatie en feedback, en reflectie en beoordeling. Er zijn bovendien aparte hoofdstukken gewijd aan het ontwikkelen van vaardigheden. Ook staan er vele inspirerende interviews met docenten, werkvormen en tips in. Dit boek is bedoeld voor alle leerkrachten in het voortgezet/middelbaar onderwijs, ongeacht hun vakgebied.